domowe metody na nieświeży oddech

Jakie są domowe metody na nieświeży oddech z ust?

Nieświeży oddech z ust, nazywany również halitozą, to przypadłość niezwykle krępująca. Czy istnieją skuteczne domowe sposoby na to, by poradzić sobie z tym problemem? Zapoznaj się z naszymi radami, a już na pewno nikt nie będzie się od ciebie odsuwać podczas rozmowy.

Nawet jeśli z nieświeżym oddechem masz do czynienia sporadycznie, warto poznać jego przyczyny i domowe metody, dzięki którym zniwelujesz przykry zapach z ust. Przekonaj się, które spośród dostępnych naturalnych produktów okażą się skuteczne w walce z halitozą.

Z pewnością nie powinieneś bagatelizować przykrego zapachu, ponieważ często świadczy o nieprawidłowościach zarówno w funkcjonowaniu organizmu, jak i w stosowanej dotychczas higienie jamy ustnej.

Halitoza – co to jest?

Halitoza, czyli nieświeży oddech z ust jest jednym z częściej zgłaszanych problemów w gabinetach stomatologicznych, tuż obok próchnicy i chorób przyzębia. W większości przyczyną pojawienia się brzydkiego zapachu jest niewłaściwa higiena jamy ustnej.

Badacze wyróżniają dwa rodzaje halitozy, w zależności od tego, jaki jest powód pojawienia się przykrego zapachu wydobywającego się z jamy ustnej. Są to: halitoza fizjologiczna oraz halitoza patologiczna. [1]

Źródłami halitozy fizjologicznej są: niewłaściwa dieta oraz nieprawidłowa higiena jamy ustnej.

Halitoza patologiczna pojawia się natomiast jako przyczyna albo skutek niektórych chorób.

Co jest przyczyną nieświeżego oddechu i jak się go pozbyć?

Przyczyn pojawienia się nieświeżego oddechu jest wiele. Mogą one pojedynczo lub zbiorowo wywołać przykry zapach.

Poniżej prezentujemy główne i najczęściej spotykane źródła halitozy.

  1. Niedoczyszczone albo niesystematycznie czyszczone zęby oraz język.

Problem ten bardzo często dotyka osoby, które noszą aparaty ortodontyczne. Jeśli zęby są źle wyczyszczone, to nagromadzają się na nich bakterie wytwarzające lotne związki siarki. To właśnie te związki odpowiedzialne są za powstawanie brzydkiego zapachu.

  1. Duża ilość kamienia nazębnego, wywołująca stany zapalne i choroby przyzębia: zapalenie dziąseł, paradontozę, czy powstanie kieszonek dziąsłowych.
  2. Mechaniczne uszkodzenia śluzówki i dziąseł wynikające z błędnego doboru protezy lub z wady zgryzu.
  3. Zmiany w jamie ustnej, jak owrzodzenia, afty, grzybica, ropnie na dziąsłach oraz na języku.
  4. Choroby laryngologiczne: ropne zapalenie migdałków, przewlekłe zapalenie zatok, skrzywienie przegrody nosowej, obecność ciała obcego w nosie.
  5. Nieodpowiednie nawyki żywieniowe, a zwłaszcza systematyczne spożywanie produktów wytwarzających nieprzyjemną woń albo fermentujących w układzie pokarmowym.
  6. Nadmierna suchość w jamie ustnej wynikająca z chorób gruczołów ślinowych.
  7. Przyjmowanie niektórych leków odpowiedzialnych za zmniejszenie wydzielania śliny.
  8. Nowotwory jamy ustnej.
  9. Powikłania cukrzycowe.
  10. Niektóre z chorób układu pokarmowego.

Zapoznałeś się już z przyczynami nieświeżego oddechu, zatem teraz zapewne zastanawiasz się, w jaki sposób możesz się go skutecznie pozbyć.

Jeżeli źródłem problemów jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, to przede wszystkim musisz nauczyć się odpowiednio szczotkować zęby i język. O tym drugim bardzo często zapominamy, skupiając się wyłącznie za zębach.

Pamiętaj również o codziennym stosowaniu nici dentystycznych oraz płynu do płukania jamy ustnej. Oczywiście, zadbaj też o dokładniejsze czyszczenie.

Naturalne produkty na nieświeży oddech

Kiedy tylko przyczyna halitozynie jest patologiczna, a fizjologiczna, możesz zastosować domowe sposoby jego zwalczania nieświeżego oddechu. Skoncentruj się głównie na codziennej diecie, a dokładniej, na naturalnych produktach żywieniowych.

Zioła oraz napoje są szczególnie polecane w profilaktyce świeżego oddechu:

  • woda naturalna
  • szałwia
  • tymianek
  • mięta
  • kefir
  • jogurt naturalny
  • kwaśne mleko
  • zielona herbata

Musisz jedynie pamiętać o tym, że kiedy masz problemy z żołądkiem, nie zawsze niewskazane jest spożywanie mięty, ponieważ może ona nasilić objawy chorobowe, powodując większe pieczenie w żołądku.

Wśród polecanych produktów spożywczych, a dokładniej warzyw, najczęściej wymieniana jest natka pietruszki. Możesz ją dodawać do dowolnych dań oraz zup. Znajduje się w niej sporo chlorofilu, wchodzącego w reakcję z lotnymi związkami siarki i neutralizującego nieprzyjemny zapach. [2]

Poza tym, możesz zdecydować się na picie koktajli z brzoskwinią, mango albo z marchewką. Są to owoce i warzywa, które okazują się bardzo skuteczne w zwalczaniu nieprzyjemnej woni z ust.

Zielona herbata bogata jest w polifenole, wykazujące właściwości antybakteryjne. Z tego powodu ogranicza nagromadzanie się bakterii tlenowych źle oddziałujących na jamę ustną. [3] Pijąc napar z zielonej herbaty, wdrożysz profilaktykę chorób dziąseł, jak i wielu innych schorzeń.

Wymieniony na liście powyżej jogurt naturalny ma w składzie bakterie kwasu mlekowego poprawiające stan mikroflory w przewodzie pokarmowym. [4] Taki probiotyk zawiera wiele korzystnych dla zdrowia drobnoustrojów i chroni organizm przed bakteriami szkodliwymi dla jamy ustnej.

Poza zieloną herbatą zalecana jest także herbata imbirowa, z uwagi na to, że zawarte w niej olejki eteryczne niwelują nieświeży zapach. Mają one także charakter odkażający.

Wśród przypraw polecany jest cynamon. W jego składzie znajduje się aldehyd cynamonowy, zmniejszający liczbę bakterii odpowiadających za pojawienie się nieprzyjemnego zapachu. Możesz więc śmiało przygotować domowy płyn do płukania ust na bazie cynamonu i spodziewać się dobrych rezultatów.

Usta możesz również płukać sokiem z cytryny. To dobry sposób na odświeżenie oddechu, ponieważ owoc cytrusowy stymuluje produkcję śliny, równocześnie oczyszczając jamę ustną z resztek pokarmu. Witamina C ma też działanie profilaktyczne, ponieważ chroni organizm przed nagromadzeniem się szkodliwych bakterii.

Ciekawostką jest to, że o ile picie kawy nie jest wskazane w przypadku halitozy, to już delikatne żucie jej ziaren zneutralizuje kwaśny smak wydobywający się z żołądka.

Dlaczego w trakcie zwalczania nieświeżego oddechu tak ważne jest nawodnienie organizmu?

Brak wystarczającej ilości śliny to jedna z częstszych przyczyn nieświeżego oddechu. Dlatego gdy zdecydujesz się na walkę z brzydkim zapachem, picie wody i ogólne nawodnienie organizmu powinny stać się twoim priorytetem.

Odpowiednia ilość śliny doprowadza do:

  • nawilżenia błony śluzowej jamy ustnej
  • utrzymania prawidłowego pH w jamie ustnej
  • usunięcia resztek pokarmu znajdujących się pomiędzy zębami
  • zmniejszenia ilości bakterii wywołujących próchnicę i inne infekcje w obrębie jamy ustnej

Nieświeży oddech a problemy żołądkowe

W niektórych przypadkach nieprzyjemny zapach wydobywający się z jamy ustnej wynika z problemów żołądkowych, a dokładniej ze schorzeń rozwijających się w dalszych odcinkach przewodu pokarmowego. Wówczas dochodzi do pojawienia się szkodliwych procesów w przełyku, żołądku, dwunastnicy, czy w jelitach, wywołujących właśnie nieświeży oddech.

Choroby układu pokarmowego, będące przyczyną przykrej woni wydobywającej się z ust to:

  • przepuklina przełyku
  • choroba wrzodowa żołądka lub dwunastnicy
  • marskość wątroby
  • refluks żołądkowo – jelitowy
  • zakażenie bakterią helicobacter pyroli

Jakich produktów unikać, gdy masz nieświeży oddech?

Wiesz już, co jeść, kiedy masz nieświeży oddech. Natomiast, nie mniej istotne jest to, aby niektórych produktów spożywczych unikać, a nawet całkowicie wyeliminować z jadłospisu.

Produkty, których lepiej nie spożywać przy halitozie to:

  • ser
  • cebula
  • kawa
  • alkohol
  • salami
  • pepperoni

W chwili, gdy przestaniesz korzystać z tych wyrobów, zapach z ust stanie się przyjemniejszy.

Profilaktyka, czyli walka z nieświeżym oddechem

Domowe sposoby zwalczania nieświeżego oddechu przynoszą skutek zwłaszcza wtedy, gdy równocześnie wdrażasz profilaktykę. W tym przypadku jest to regularna i dokładna higiena jamy ustnej.

Zęby szczotkuj trzy razy dziennie, żeby zapobiegać osadzaniu się na nich bakterii mających charakter gnilny. Odpowiednia higiena jamy ustnej powinna bazować na usuwaniu resztek jedzenia i płytki nazębnej zarówno z przednich, jak i z tylnych zębów. Oczywiście, nie pomijaj w trakcie szczotkowania przestrzeni pomiędzy zębami i języka.

Pamiętaj również o tym, aby odwiedzać systematycznie dentystę. Regularne usuwanie kamienia nazębnego, połączone z piaskowaniem zębów pozwala pozbyć się nawet wyjątkowo twardych złogów nazębnych i eliminuje szkodliwe dla stanu jamy ustnej bakterie. Tym samym, zmniejsza się ryzyko pojawienia próchnicy oraz stanów zapalnych. A to właśnie te dwa schorzenia bardzo często wpływają na to, jaki zapach wydobywa się z jamy ustnej.

Domowe sposoby na nieświeży oddech z ust – podsumowanie

Nieświeży oddech jest bardzo wstydliwą dolegliwością. Najczęściej wynika z nieprawidłowych, codziennych nawyków, a więc spożywania niewłaściwych produktów spożywczych lub niedostatecznego dbania o higienę jamy ustnej.

Stosując domowe sposoby, możesz sprawić, że zapach z ust będzie przyjemniejszy. Przede wszystkim, pamiętaj o tym, aby pić i jeść produkty naturalne, sprzyjające równocześnie prawidłowej pracy układu pokarmowego.

Twoim nawykiem powinny stać się także regularne wizyty w gabinecie dentystycznym w celu skorzystania z zabiegów wliczających się do stomatologii zachowawczej.

Kiedy jednak, pomimo zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, nadal będziesz czuć się niekomfortowo z powodu nieprzyjemnego zapachu, pomyśl o odwiedzeniu lekarza, ponieważ może okazać się, że przyczyną brzydkiego zapachu jest choroba układu pokarmowego.


Źródła:

[1] Ortiz V., Filippi A., Halitosis, Monogr Oral Sci. 2021;29:195-200. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33427224/

[2] Serling M.E., Control of body and breath odors with chlorophyll fractions, Vet. Med. 1950 Jul;45(7):291-2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15431460/

[3] Narotzki B., Reznick AZ, Aizenbud D., Levy Y., Green tea: a promising natural product in oral health, Arch Oral Biol. 2012 May;57(5):429-35. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0003996911003979?via%3Dihub

[4] Seminario-Amez M., López-López J., Estrugo-Devesa A., Ayuso-Montero R., Jané-Salas E., Probiotics and oral health: A systematic review, Med Oral Patol Oral Cir Bucal. 2017 May 1;22(3):e282-e288. http://www.medicinaoral.com/medoralfree01/aop/21494.pdf

Podobne wpisy