Witaminy na porost włosów – 9 najlepszych

Włosy i paznokcie są atrybutami, które w dzisiejszym świecie mają spory wpływ na atrakcyjność fizyczną. Bujna fryzura i manicure to obecnie wyznacznik statusu, a także dowód na to, że o siebie dbamy. Niestety coraz więcej osób boryka się z problemem przerzedzających się włosów. Przyczyn tej sytuacji może być wiele – niewłaściwa pielęgnacja, sposób odżywiania czy schorzenia. Poza chorobami, na stan naszego skalpu wpływ mają przede wszystkim niedobory. Brak witamin i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu skutkuje przerzedzeniem włosów i łamliwymi paznokciami. Co na porost włosów? Skorzystaj z naszych wskazówek – w tym artykule znajdziesz dobre witaminy na włosy.

Aby zrozumieć przyczyny ich wypadania, należy przede wszystkim mieć świadomość, czym tak naprawdę są włosy. Podobnie, jak paznokcie, stanowią zrogowaciały wytwór naskórka, który niegdyś pełnił rolę ochronną i termoregulacyjną. W drodze ewolucji owłosienie na ciele zostało znacznie zredukowane, a jego pierwotna funkcja bardzo ograniczona. Współcześnie owłosienie na ciele, szczególnie u kobiet, traktowane jest jako nieatrakcyjne, a przemysł kosmetyczny i kosmetologiczny wymyślają coraz to nowe sposoby jego zwalczania. Z kolei do włosów znajdujących się na głowie przykuwa się ogromną uwagę, czyniąc z nich wyznacznik atrakcyjności, co z kolei wywołuje coraz większą presję i stres. Ten zaś wzmaga procesy odpowiedzialne za łysienie.

Włos wyrasta ze znajdującego się w skórze mieszka. Ten odżywiany jest za pomocą sieci naczyń krwionośnych. Do mieszka dochodzi także mięsień włosowy biorący udział w procesie termoregulacji, a także uruchamiający się w sytuacjach stresowych.

Cykl życia włosa

Włosy rosną i obumierają w ściśle określonej sekwencji:

  • anagen – faza wzrostu nowego włosa – trwa kilka lat;
  • katagen – czas, w którym następuje obumieranie włosa – trwa 2 do 3 tygodni;
  • telogen – na tym etapie nowy włos wypycha z mieszka swojego poprzednika – faza trwa kilka miesięcy.

Przyczyny wypadania włosów

Trzeba nadmienić, że każdego dnia tracimy około 100 włosów. Taka ilość znajdowana na szczotce czy w odpływie prysznica nie powinna wywoływać niepokoju. Dopiero w sytuacji, gdy gubimy duże ilości, nie możemy sprawy bagatelizować. Jeśli problem zauważamy w zasadzie wszędzie – garść włosów na poduszce, kłębek w sitku, „dywany” na podłodze, oznacza to, że w organizmie brak jest równowagi. Wówczas należy poszukać przyczyny.

Choroby

Nadmierne wypadanie włosów często towarzyszy chorobom ogólnoustrojowym. Wśród najważniejszych wymienić należy cukrzycę, zespół policystycznych jajników, niedoczynność i nadczynność tarczycy, a także zapalenie tego gruczołu, zwane hashimoto. [1] Brak równowagi hormonalnej, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, skutkuje wzmożoną utratą włosów. Skrajną postacią tego zjawiska jest łysienie androgenowe, które wywołane jest nadmierną ilością hormonów męskich (androgenów) we krwi, a także wysoką wrażliwością mieszków włosowych na te związki.

Ciąża i karmienie piersią

W ciąży kobiety często obserwują u siebie znakomitą kondycję włosów i cery. Spowodowane jest to wzrostem wydzielania estrogenów. Niestety zaraz po porodzie, wiele pań skarży się na bardzo silne wypadanie włosów. Przyczyną jest brak równowagi. Poziom hormonów płciowych ulega drastycznym zmianom, co odbija się na ogólnym wyglądzie i samopoczuciu kobiet.

Stres

Nasz układ nerwowy został zaprojektowany w taki sposób, by w razie sytuacji stwarzającej zagrożenie, umożliwić nam obronę lub ucieczkę. Nagły wyrzut adrenaliny pobudza cały organizm i wprowadza w stan mobilizacji. Niestety współczesny świat karmi nas sytuacjami stresogennymi co dnia. Co więcej, w większości przypadków nie możemy działać według naturalnego dla nas schematu walka/ucieczka. Korki i nieustanna walka z czasem, „dywanik” u szefa czy hałaśliwy sąsiad uprzykrzający nam życie – w tych sytuacjach trudno się opanować, a jednak tego właśnie wymaga od nas społeczeństwo. Stres wymieniany jest jako jedna z najważniejszych przyczyn utraty włosów. Po pierwsze dlatego, że działa on destrukcyjnie na cały organizm, a co za tym idzie – również na mieszki; po drugie, kiedy się zdenerwujemy napięciu ulegają mięśnie karku, szyi, a wraz z nimi mięsień przywłosowy. Przedłużający się stres powoduje nieodtlenienie i niedożywienie mieszków włosowych, co skutkuje wzmożonym wypadaniem oraz hamuje wzrost włosów. [2]

Agresywne zabiegi kosmetyczne

Ten problem dotyczy głównie kobiet. Podążając za trendami, a także poszukując zmian, panie często poddają włosy wielu zabiegom kosmetycznym, z których część ma zgubny wpływ na stan fryzury. Koloryzacja agresywnymi farbami chemicznymi, modelowanie gorącym powietrzem, stosowanie suchego szamponu – to wszystko rujnuje nasze włosy. Warto przerzucić się na naturalne metody pielęgnacji i stylizacji. Sztuczne barwniki możemy zastąpić, dostępnymi w aptece i sklepach ziołowych, farbami opartymi na naturalnych składnikach. Zamiast szamponu zawierającego silne środki powierzchniowo czynne, które niszczą naturalną barierę ochronną naskórka, wybierzmy delikatniejsze odpowiedniki. Pozwólmy włosom wyschnąć samodzielnie lub używajmy chłodnego nawiewu, a lokówkę i prostownicę zostawmy na specjalne okazje. Możecie nam wierzyć – właściwa pielęgnacja sprawi, że włosy odwdzięczą się już po kilku miesiącach.

Niedobory żywieniowe

Tak, jak już wspomnieliśmy, przyczyn przerzedzania się owłosienia na głowie może być wiele. Jedną z najważniejszych jest niedostateczna podaż składników odżywczych w diecie. Włos nie jest dla organizmu elementem priorytetowym. Z tego względu wszelkie niezbędne składniki odżywcze są w pierwszej kolejności kierowane do najważniejszych tkanek. Kiedy w naszym jadłospisie brakuje cennych witamin i minerałów, mieszek włosowy będzie ostatnim miejscem, w którym się znajdą. Menu, w którym brakuje odpowiedniej ilości białek, zdrowych tłuszczów oraz węglowodanów złożonych, a także mikroelementów już po 3 miesiącach zaowocuje wzmożonym wypadaniem włosów.

Witaminy na porost włosów

Coraz więcej osób stawia sobie pytanie: co przyjmować – co na porost włosów? Wśród czynników mających ogromne znaczenie w tej kwestii należy wymienić witaminy.

Jak działają witaminy na włosy?

Witamina D3

To związek, który działa w naszym organizmie jak hormon, wpływając na szereg procesów – od wspierania układu immunologicznego, poprzez poprawianie stanu kości, po stymulowanie wzrostu nowych komórek. Jej niedobory zakłócają przebieg szeregu przemian, także tych związanych z produkcją nowych włosów. Co więcej, związek z układem odpornościowym powoduje, że niedostateczna podaż D3 może stanowić jedną z przyczyn występowania łysienia plackowatego, które jest chorobą autoagresji. [3]

Szacuje się, że w Polsce na niedobory tego składnika cierpi aż 90% osób! U 60 procent poziom witaminy D3 nie przekracza 20 ng/ml, co klasyfikuje się jako niedobór ciężki. Do takich wniosków doszedł dr Paweł Płudowski z Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” (IPCZD) w Warszawie. Tak zła sytuacja jest wynikiem sposobu dostarczania tego związku do organizmu. Otóż, największym źródłem witaminy D3 jest słońce, którego, jak wiadomo, nasza szerokość geograficzna nam skąpi. To pod wpływem jego promieni w skórze wytwarza się cząsteczka tego związku. Z tego względu niezbędna jest suplementacja wit. D3, szczególnie w miesiącach jesiennych i zimowych.

Biotyna (B7)

Najbardziej znana witamina na włosy to biotyna – związek odgrywa ogromną rolę w organizmie ze względu na to, że stanowi koenzym niezbędny do tego, by enzymy mogły realizować swoje funkcje. Szczególnie dotyczy to enzymów odpowiedzialnych za przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów. Badacze podejrzewają, że przyczyny nadmiernego wypadania włosów przy zbyt niskiej zawartości biotyny w organizmie, leżą właśnie w niewłaściwym rozpadzie tych ostatnich. Co więcej, w biotynie znajduje się także siarka, która jest niezbędna do budowy keratyny – głównego budulca włosa. Dzięki witaminie H, bo tak również nazywana jest ta substancja, skóra staje się piękniejsza, a włosy silniejsze. W tych obszarach także najwyraźniej widać skutki niedoborów. ‚=

Biotynę znajdziemy w produktach odzwierzęcych (wątróbka, jaja) oraz roślinnych: marchew, szpinak, pomidory, a także mąki ryżowa, sojowa.

Witamina A

Kolejnym związkiem, którego wpływu na stan włosów nie da się przecenić jest witamina A. Retinol, bo tak również jest nazywany, odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia nowych komórek skóry, w tym również włosów. Jego niedostatek powoduje wypadanie i kruszenie się włosów. Trzeba pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin może nam zaszkodzić. Beta karoten (kolejna nazwa) w nadmiernych dawkach jest toksyczny dla organizmu, powodując między innymi stany nadpobudliwości oraz uszkodzenie wątroby.

Ważne

Witaminę A znajdziemy w nabiale, tłustych rybach, szpinaku, jarmużu, dyni, a także pomidorach, marchwi, czerwonej papryce czy morelach.

Witamina E

Pod tą nazwą kryje się grupa związków organicznych, które odgrywają ważną rolę w wielu procesach. Najbardziej istotnym z punktu widzenia omawianego tu tematu jest tokoferol, wykazujący wysoką skuteczność antyoksydacyjną. Chroniąc komórki przed negatywnym wpływem wolnych rodników, zapobiega ich uszkodzeniom i wzmacnia mieszki.

Polecamy: Witamina A+E na porost włosów – jak to działa?

Źródeł witaminy E możemy szukać na przykład w orzechach, pestkach i nasionach, natce pietruszki, jagodach czy olejach roślinnych.

Witamina C

Podobnie, jak omawiana wyżej poprzedniczka, witamina C wykazuje działanie antyoksydacyjne, chroniąc komórki przed negatywnymi czynnikami. Co więcej, związek ten jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania żelaza, które z kolei ma ogromny wpływ na stan naszej czupryny. Kwas askorbinowy wzmacnia także naczynia, poprawiając ukrwienie i dotlenienie mieszków.

Ważne

Gdzie znaleźć witaminę C? Jej najlepsze źródła to papryka, owoce cytrusowe, papaja, brukselka, jarmuż i brokuły, a także kiwi, truskawki czy pomidory.

Witamina B12

Witamina B12 odgrywa niebagatelną rolę w organizmie, między innymi zapobiegając powstawaniu anemii. Niedobór kobalaminy wywołuje szereg skutków negatywnych. W wyniku niedostatecznego dotlenienia, włosy stają się matowe, kruche i zaczynają mocno wypadać. [4]

B12 znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego (wołowinie, rybach, podrobach, jajach i skorupiakach), a także roślinach strączkowych. Z tych ostatnich wchłania się jednak słabiej, dlatego osoby stosujące dietę wegańską bądź wegetariańską muszą tę witaminę dostarczać korzystając z suplementów.

Witamina B6

Niezbędna dla prawidłowego rozwoju włosa jest także pirydoksyna.  Witamina B6 wspomaga odżywianie mieszka, a co za tym idzie – sprawia, że łodyga jest mocna i odporna na uszkodzenia.

Aby przyspieszyć porost włosów warto sięgnąć do źródeł tego związku , których należy szukać przede wszystkim w produktach zbożowych (głównie kaszy gryczanej), mięsie oraz ziemniakach. Niestety poddawanie produktów obróbce cieplnej powoduje straty tej witaminy – nawet do 50%.

Witamina B5

Bardzo istotny jest także kwas pantotenowy. Wpływ tej witaminy na włosy polega między innymi na tym, że pobudza wytwarzanie keratyny oraz przyspiesza proces powstawania nowych komórek. Ponadto, dzięki regulowaniu przemiany kwasów tłuszczowych witamina B5 sprzyja odporności łodygi na zniszczenie.

Pragnąć zagwarantować sobie właściwą podaż kwasu pantotenowego w diecie, powinniśmy postawić na drożdże, ryby, otręby owsiane, orzechy, a także produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, mięso drobiowe, mleko oraz jego przetwory)

Witamina B9

Na zdrową i bujną fryzurę wpływa także kwas foliowy. Jego niedobór negatywnie odbija się na procesie tworzenia nowych komórek, a zatem przyczynia się do spowolnienia pojawiania się nowych włosów, a także pogorszenia ich kondycji. Na to, jak B9 wchłania się w organizmie, wpływ ma dostępność innych witamin z grupy B, a także kwasu askorbinowego.

Gdzie znajdziemy witaminę B9? Aby zapewnić właściwą podaż kwasu foliowego w diecie, należy spożywać warzywa liściaste, jak szpinak i jarmuż; strączkowe (ciecierzycę, fasolę); kapustowate (brokuły, brukselka), a także nasiona i orzechy. Dostarczą jej także produkty odzwierzęce, np. jaja i wątróbka.

Jakie badania wykonać przy wypadaniu włosów?

Aby dowiedzieć się, co jest przyczyną przerzedzenia obserwowanego na naszej głowie, warto wykonać kilka testów. Najlepiej zacząć od badań laboratoryjnych pozwalających sprawdzić poziom składników, które wpływają na porost włosów. Analiza krwi pozwoli określić, czy mamy odpowiednią zawartość wymienionych wyżej witamin, a także minerałów.

Wśród najważniejszych składników wymienić należy:

  • cynk – wzmacnia włosy i paznokcie, bierze udział w przemianie tłuszczów, białek i węglowodanów; ma także znaczenie dla prawidłowej pracy tarczycy;
  • żelazo – jego prawidłowy poziom ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu; niedobór powoduje, że włosy stają się łamliwe i skłonne do wypadania;
  • ferrytyna – jest to białko stanowiące swoisty magazyn żelaza; w przypadku niedoborów Fe organizm zaczyna pobierać go z ferrytyny, zatem jeśli jej poziom jest niski, „dokarmianie” włosów i paznokci ustaje, co skutkuje silnym przerzedzeniem fryzury; Wypadanie powinno się zatrzymać przy poziomie 50 mikrogramów na litr, natomiast wzrost włosów powoduje ferrytyna na poziomie 80-100.
  • selen – wykazuje właściwości antyoksydacyjne, pomaga chronić nawilżenie łodygi i ograniczać szkodliwy wpływ promieniowania UV.

Jak wspomnieliśmy wyżej, problemy z włosami mogą być wywołane nie tylko niedoborami, ale także rozmaitymi stanami chorobowymi.

Warto zbadać także następujące wskaźniki:

  • glukoza – przerzedzenie fryzury to jeden z symptomów hiperglikemii, nadmierna ilość cukru we krwi wpływa destrukcyjnie na mieszki włosowe;
  • kortyzol – podczas stresu dochodzi do nadmiernej produkcji kortyzolu, co na wypadanie włosów niestety nie pomaga;
  • TSH (tyreotropina) – jest to hormon, którego poziom wskazuje nieprawidłowości w funkcjonowaniu tarczycy; zarówno w przypadku niedoczynności, jak i nadczynności tego gruczołu, mamy do czynienia z łysieniem.

Poziom tyreotropiny nie wyjaśni nam wszystkiego na temat stanu naszej tarczycy, dlatego warto także zbadać FT4 i FT4. Hormony te współpracują ze sobą, stąd tak istotne jest analizowanie ich razem.

Polecamy: Skrzyp Polny na Porost Włosów – Działa czy nie?

Tyle w zakresie badań krwi, aby sprawdzić jednak przyczyny problemów skóry głowy, warto udać się do lekarza dermatologa bądź do trychologa. W poszukiwaniu odpowiedzi na to, co jest przyczyną utraty włosów, specjaliści przeanalizują stan skalpu, stosując takie metody, jak:

  • trichogram – badanie, które pozwala ocenić stan mieszków i określić przyczyny łysienia; polega na wyrwaniu mniej więcej stu włosów i poddaniu ich ocenie mikroskopowej;
  • trichoskopia – bezinwazyjne badanie stanu skalpu z wykorzystaniem mikrokamery;
  • lampa Wooda – urządzenie pozwala ocenić stan skóry głowy pod względem mikrobiologicznym (dowiemy się, czy nie cierpimy na grzybicę);
  • biopsja – jest to badanie, które wykonuje się, gdy pozostałe metody diagnostycznie nie pozwalają na określenie rodzaju łysienia; wówczas pobiera się wycinek skóry i poddaje badaniu histopatologicznemu.

Jak widać omawiane zagadnienie jest bardzo złożone. Walkę o bujną fryzurę należy rozpocząć od analizy przyczyn wszelkich nieprawidłowości. Kolejnym krokiem powinno być zadbanie o zdrowie. Właściwie zbilansowana dieta, uzupełnianie niedoborów, ruch i wdrożenie metod łagodzenia stresu – bez tego nie możemy liczyć na porost włosów. Kiedy już mamy pewność, że te kwestie opanowaliśmy, a problem nie ustępuje, warto sięgnąć po suplementy. Witaminy na zdrowe włosy dostępne są w każdej aptece. Pamiętajmy jednak, by uważnie sprawdzać ich skład.


    1. Hair Loss, treść sprawdzona przez Drugs.com, Maj 2019
    2. Can stress cause hair loss? Daniel K. Hall-Flavin, M.D.
    3. Jenna Fletcher, Can a vitamin D deficiency cause hair loss?
    4. Kayla McDonell, RD; The 5 Best Vitamins for Hair Growth (+3 Other Nutrients)

1 Comment

  1. wlosomaniaczka 13 kwietnia 2020 at 14:49

    Do badań, dorzuciłabym jeszcze prolaktynę, u mnie to był główny powód wypadania 🙁

    Reply

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *