Witamina B5 – działanie na trądzik i twarz (czym grozi niedobór ?)

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy to związek, który został wyizolowany po raz pierwszy z drożdży w 1931 roku przez badacza Williamsa i jego zespół. Inny uczony — Major określił natomiast jego skład i budowę.

Witamina B5 znalazła zastosowanie m.in. w leczeniu wielu dolegliwości skórnych.

Dlatego np. witamina B5 na trądzik używana jest od dawna, a jej skuteczność w leczeniu tej przypadłości została potwierdzona klinicznie licznymi badaniami [1] i wynika z wpływu substancji na aktywność poszczególnych hormonów.

Czym jest witamina B5?

Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, występująca w komórkach wszystkich żywych organizmów. Aktywna biochemicznie postać witaminy B5 to koenzym A (acetylo-CoA). Jest on czynnikiem niezbędnym do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia oraz pięknego wyglądu.

Jest to jednak tylko jedna z wielu korzyści zdrowotnych, wynikających z zapewnienia odpowiedniego poziomu witaminy B5 w ustroju czy stosowania jej do pielęgnacji skóry.

Witamina B5 w kosmetyce

Kwas pantotenowy bierze udział w odbudowie komórek skóry i błon śluzowych oraz pozytywnie wpływa na stan włosów, zmniejszając ich wypadanie. Co ciekawe wspomaga również proces pigmentacji, co znacznie opóźnia wystąpienie pierwszej siwizny. Działa już w mieszkach włosowych, gdzie bierze udział w procesach wzrostu i podziału.

Ważne

Kosmetyki do pielęgnacji włosów z prowitaminą B5 przyspieszają więc wzrost włosów, zapewniają im sprężystość i odpowiedni poziom nawilżenia, dzięki czemu są zawsze mocne i zdrowe.

Witamina B5 w kosmetyce stosowana jest w postaci panthenolu. Stanowi on dodatek do wielu kremów, balsamów, olejków, szamponów i odżywek do włosów. Panthenol (inaczej D-panthenol), czyli prowitamina B5 przedostaje się do głębszych warstw skóry oraz wnika we włosy i paznokcie, gdzie przekształca się w kwas pantotenowy, który głęboko odżywia, wzmacnia i regeneruje tkanki.

Witamina B5 na twarz

Zarówno suplementacja kwasu pantotenowego, jak i zastosowanie preparatów z D-panthenolem może pomóc we właściwej pielęgnacji cery. Witamina B5 na twarz zapobiega nadmiernemu łuszczeniu się naskórka, rogowaceniu i depigmentacji. Wnikając głęboko w skórę, nawilża ją, uelastycznia i ujędrnia. Dzięki temu nabiera ona blasku oraz jest niezwykle gładka i piękna.

Prowitamina B5 łagodzi ponadto podrażnienia, niweluje liczne niedoskonałości (wypryski, zaskórniki), leczy stany zapalne skóry oraz wspomaga gojenie się ran poprzez stymulację regeneracji naskórka. Leczy również oparzenia słoneczne. Wszystko to dzięki zdolności związku do stymulacji podziałów komórkowych.

Polecamy: Buraki na trądzik i cerę – czy naprawdę działają?

Można sięgnąć zarówno po krem do twarzy, jak i tonik oczyszczający czy intensywne serum regenerująco-nawilżające. D-panthenol jest także składnikiem kosmetyków przeciwstarzeniowych.

Witamina B5 na trądzik

Badania nad kwasem pantotenowym jednoznacznie wskazują na nasilenie występowania zmian trądzikowych u osób cierpiących na niedobór witaminy B5 [1]. W związku z tym zaleca się jej suplementację w celu zmniejszenia częstotliwości występowania tej dolegliwości skórnej, a także wspomagająco w leczeniu już istniejących wyprysków (działa antybakteryjnie i oczyszczająco).

Aktywna postać witaminy B5 – koenzym A reguluje poziom hormonów odpowiedzialnych za powstawanie trądziku, leczy więc bezpośrednią jego przyczynę. Witamina B5 na trądzik jest zatem skutecznym sposobem na walkę z tą wstydliwą dolegliwością, coraz częściej dotykającą nie tylko dojrzewającą młodzież, ale również dorosłych, u których występują zaburzenia hormonalne.

Istnieje ponadto szereg kosmetyków i preparatów dermatologicznych przeznaczonych do pielęgnacji skóry tłustej i trądzikowej. Prowitamina B5 w nich zawarta przenika do głębszych warstw skóry, gdzie przekształca się w kwas pantotenowy.

Witamina B5 – rola i właściwości

Kwas pantotenowy zbudowany jest z reszt kwasu 2,4-dihydroksy-3,3- dimetylo-masłowego i β-alaniny, połączonych ze sobą wiązaniem peptydowym. Jest to związek rozpuszczalny w wodzie, zaliczany do kompleksu witamin z grupy B.

Aktywna forma witaminy B5, czyli koenzym A (CoA) powstaje z kwasu pantotenowego, aminokwasu cysteiny oraz grupy adenozylowej. Związki te łączą się z kwasem octowym za pomocą mostu siarkowego. Powstający w ten sposób CoA jest składnikiem enzymów biorących udział w bardzo wielu procesach fizjologicznych. Koenzym A zwiększa bowiem poziom glutationu (GSH) w mitochondriach komórek, co aktywuje liczne enzymy.

CoA uczestniczy m.in. w syntezie (beta-oksydacji) kwasów tłuszczowych, metabolizmie białek i węglowodanów, a także w syntezie cholesterolu, hormonów sterydowych (kortyzolu, testosteronu, estradiolu i progesteronu), hemu do hemoglobiny, neurotransmiterów (serotoniny i dopaminy) oraz witamin A i D.

Polecamy: Witamina A na trądzik – Jak stosować?

CoA biorąc udział w metabolizmie energetycznym, warunkuje przekształcanie dostarczanych organizmowi składników pokarmowych w energię życiową. Umożliwia więc efektywne wykorzystanie białek, tłuszczów i węglowodanów.

Złożone procesy fizjologiczne, jakie zachodzą z udziałem witaminy B5, zapewniają niezakłóconą pracę wszystkich układów, co przekłada się na lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Wpływ na zdrowie

Główną rolą witaminy B5 (w postaci prekursora CoA) jest aktywacja enzymów, a tym samym udział w metabolizmie składników pokarmowych. Są to podstawowe procesy życiowe, w których toku następuje właściwe odżywienie wszystkich komórek i tkanek oraz produkcja koniecznej do życia energii. Nie jest to jednak jedyne działanie witaminy B5 w ustroju.

Ważne

Kwas pantotenowy bierze udział w produkcji przeciwciał, co mobilizuje układ odpornościowy do walki z drobnoustrojami chorobotwórczymi: bakteriami, wirusami, grzybami i pasożytami oraz do usuwania nadmiaru toksyn.

Nie bez znaczenia jest wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Udział koenzymu A w syntezie cholesterolu skutkuje obniżeniem poziomu złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów we krwi. Jednocześnie wzrasta stężenie dobrego cholesterolu HDL. Takie działanie zmniejsza ryzyko wystąpienia bardzo wielu chorób w układzie krwionośnym: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy naczyń krwionośnych, choroby niedokrwiennej serca, a także zawałów serca i udaru mózgu.

Udowodniono, że witamina B5 hamuje stężenie białka CRP odpowiedzialnego za reakcję zapalną układu immunologicznego. Badania przeprowadzone w Korei [2] potwierdziły przeciwzapalne działanie kwasu pantotenowego.

Pozytywny wpływ koenzymu A na wątrobę to również bardzo ważny aspekt. Związek ten bierze udział w reakcji acylowania sulfonamidów w wątrobie. Umożliwia to efektywne oczyszczanie organu i niezakłócone usuwanie toksyn z ustroju.

Witamina B5 aktywnie wspomaga pracę układu nerwowego. Jako że jej aktywna biochemiczne forma jest prekursorem w procesie powstawania neuroprzekaźników, odpowiada bezpośrednio za prawidłowe przekazywanie sygnałów nerwowych.

Polecamy: Witamina E na Trądzik – Właściwości i Działanie

Kwas pantotenowy stymuluje również pracę komórek nadnerczy odpowiedzialnych za reakcję organizmu na stres i przystosowanie się do funkcjonowania pod jego wpływem. Witamina B5 pomaga zatem lepiej radzić sobie w stresujących sytuacjach oraz minimalizuje jego niekorzystny wpływ na organizm.

Przeprowadzono także badania nad leczeniem chorób układu oddechowego przy pomocy witaminy B5 [3][4]. W ich wyniku stwierdzono, że substancja ta pomaga w zwalczaniu infekcji górnych dróg oddechowych, nieżytu nosa o podłożu alergicznym, przewlekłego zapalenia zatok, astmy oraz astmatycznego zapalenia oskrzeli. Takie działanie kwasu pantotenowego możliwe jest przy współudziale innych witamin z grupy B, witaminy C oraz magnezu i wapnia.

Produkty bogate w witaminę B5

Kwas pantotenowy obecny jest głównie w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej tej witaminy zawiera: mięso (drobiowe, wołowe i wieprzowe, przede wszystkim wątróbka), tłuste ryby (zwłaszcza morskie jak śledzie i makrele), mleko i jego przetwory (sery, jogurty, kefiry) oraz jaja.

Roślinne produkty bogate w witaminę B5 to: awokado, brokuły, ziemniaki, brązowy ryż, produkty pełnoziarniste (pieczywo, kasze, makarony, mąka) na bazie pszenicy, jęczmienia, gryki, prosa, kukurydzy i innych zbóż, pestki słonecznika, orzechy, soja, banany, pomarańcze, melony i grzyby.

Przyczyny niedoboru witaminy B5

Witamina B5 jest substancją powszechnie występująca w produktach pokarmowych, jej niedobory zdarzają się więc niezwykle rzadko. Warto jednak pamiętać, iż ulega ona zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury (podczas gotowania) oraz w wyniku działania promieni słonecznych. Obok zaburzeń trawienia i wchłaniania są to najczęstsze przyczyny niedoboru witaminy B5. Awitaminoza występuje także u osób niedożywionych (zwłaszcza dzieci i osób starszych) oraz stosujących rygorystyczne diety, eliminujące większość produktów spożywczych (czyli m.in. u anorektyków).

Do objawów niedoboru kwasu pantotenowego należą: przewlekłe zmęczenie i rozdrażnienie, bóle głowy, zaburzenia pracy układu nerwowego, kłopoty ze wzrokiem, bóle mięśni i stawów, skurcze nóg, zmiany skórne (pękanie kącików ust, trądzik) oraz wypadanie włosów.

Witamina B5 cena

Cena preparatów z kwasem pantotenowym czy kosmetyków z D-panthenolem nie jest wygórowana. Są to bardzo wartościowe składniki, które odżywiają i regenerują skórę, włosy i paznokcie.

Cena witaminy B5 zależy głównie od rodzaju preparatu. Można np. zakupić czystą prowitaminę B5 i używać jej jako dodatku do kosmetyków (i taki specyfik będzie co prawda droższy, jednak wystarczy na długo) lub zdecydować się na znacznie tańsze, gotowe kosmetyki z D-panthenolem.

Kwas pantotenowy występuje powszechnie w wielu produktach spożywczych. Warto jednak sięgnąć po kosmetyki z prowitaminą B5, która jest niezwykle wartościową i odżywczą substancją. Witamina B5 w kosmetyce znana jest już od dawna, gdyż jest to jeden z najlepszych środków pielęgnacyjnych.

Regularnie stosowana witamina B5 na twarz, włosy i paznokcie wpłynie znakomicie na ich kondycję. Doskonale zregeneruje, nawilży i wzmocni. Co ważne — jest to związek bardzo dobrze tolerowany przez organizm.


  1. Leung LH. Pantothenic acid deficiency as the pathogenesis of acne vulgaris. Med Hypotheses. 1995 Jun;44(6):490-2. PubMed PMID: 7476595.
  2. 1: Jung S, Kim MK, Choi BY. The long-term relationship between dietary pantothenic acid (vitamin B(5)) intake and C-reactive protein concentration in adults aged 40 years and older. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017 Sep;27(9):806-816. doi: 10.1016/j.numecd.2017.05.008. Epub 2017 Jun 1. PubMed PMID: 28739188.
  3. 1: Passali D, Passali FM, Loglisci M, Cambi J, Bellussi LM. Efficacy and safety of a medical device in reducing nasal obstruction in allergic children. Minerva Pediatr. 2015 Jun;67(3):239-43. PubMed PMID: 25941130.
  4. 1: ALICE C. [PANTOTHENIC ACID IN THE PREVENTION AND THERAPY OF ASTHMATIC BRONCHITIS]. Gazz Med Ital. 1963 Oct;122:332-5. Italian. PubMed PMID: 14095918.
(Visited 700 times, 9 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *