Cellulit wodny a tłuszczowy – różnice i sposoby zwalczania

Cellulit jest problemem dotykającym wielu kobiet. Najczęściej pojawia się na udach, brzuchu oraz ramionach. Mimo że to zjawisko całkowicie naturalne i nie powinno stanowić powodu do kompleksów, osoby, które chcą poprawić kondycję skóry mogą to zrobić.

Wystarczy tylko dowiedzieć się, z którym rodzajem zmian masz do czynienia i skorzystać z odpowiednich metod ich usuwania. Poznaj różnice między cellulitem wodnym a tłuszczowym i sprawdź, jak poradzić sobie z każdym z tych problemów.

Skąd się bierze cellulit?

Cellulit, w języku medycznym określany jako lipodystrofia, to zmiany zwyrodnieniowe w tkance podskórnej. Mogą one wynikać z zatrzymywania się wody w organizmie albo nadmiernego gromadzenia się komórek tłuszczowych w takich partiach ciała, jak uda czy brzuch.

Jak rozpoznać cellulit? Na skórze pojawiają się na mniejsze lub większe zagłębienia przypominające nieco skórkę pomarańczy. To, jak dokładnie wygląda cellulit i jak sobie z nim radzić, zależy od rodzaju jego rodzaju oraz predyspozycji ciała.

Polecamy: Czy krem Revamin Stretch Mark działa skutecznie na rozstępy? Opinie i Recenzja produktu

Cellulit wodny a tłuszczowy – różnica

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje cellulitu – wodny i tłuszczowy. Każdy z nich powstaje z innych przyczyn.

Cellulit wodny, nazywany również twardym lub obrzękowym, może pojawiać się u kobiet, a nawet mężczyzn, bez względu na wiek czy wagę. Powstaje na skutek nadmiernego zatrzymywania wody w organizmie. W efekcie zarówno ona, jak też limfa i tłuszcz wypychane są do zewnętrznych warstw skóry.

Zatrzymywanie wody w organizmie może wynikać z:

  • braku aktywności fizycznej oraz siedzącego trybu życia
  • niewłaściwej diety, bogatej w wysokoprzetworzone produkty i sól
  • stosowania tabletek antykoncepcyjnych
  • częstych wizyt w solarium
  • kąpieli w gorącej wodzie

Cellulit tłuszczowy natomiast dotyczy najczęściej kobiet, zwłaszcza tych zmagających się z nadwagą i otyłością. Może być także efektem szybkiego odchudzania albo braku reakcji na pojawienie się cellulitu wodnego.

Najczęściej jednak pomarańczowa skórka powstaje w wyniku nadmiernego spożywania wysokokalorycznych dań. W efekcie dochodzi do przerostu komórek tłuszczowych i zmiany struktury tkanki tłuszczowej, a w konsekwencji – spowolnionego oczyszczania organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii.

Oba rodzaje cellulitu różnią się od siebie przyczynami występowania, a także wyglądem i metodami, dzięki którym możliwe będzie pozbycie się pomarańczowej skórki.

Jak wygląda cellulit tłuszczowy?

Cellulit tłuszczowy łatwo rozpoznać po ściśnięciu fałdu skóry. Gołym okiem dostrzec można wtedy nierówności oraz grudki. Charakterystyczne są w tym wypadku także fałdy tłuszczowe.

Co więcej, kobietom posiadającym cellulit często towarzyszy delikatny ból.

Cellulit tłuszczowy na udach

Ten rodzaj cellulitu atakuje zwykle miejsca, w których gromadzi się najwięcej tkanki tłuszczowej. Najczęściej są to uda, pośladki i brzuch, choć pomarańczowa skórka może pojawić się także na przedramionach.

Cellulit tłuszczowy – jak się go pozbyć?

Cellulit tłuszczowy może ustąpić wraz z utratą wagi. Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku zastosowanie odpowiedniej, niskokalorycznej diety i wykluczenie z menu produktów, które przyczyniają się do powstawania nadmiernej tkanki tłuszczowej. Mowa tutaj zwłaszcza o żywności wysokoprzetworzonej i fast-foodach.

Tłuste mięso polecamy zastąpić rybami morskimi, a biały chleb pieczywem pełnoziarnistym. Co więcej, do swojego menu warto włączyć oleje roślinne tłoczone na zimno, awokado, orzechy oraz rośliny strączkowe.

Ogromny wpływ na utratę wagi oraz walkę z cellulitem będzie miała także aktywność fizyczna. Polecamy zapisanie się na siłownię, basen albo zainwestowanie w domowe sprzęty, które pozwolą na codzienny trening – np. rowerek stacjonarny lub bieżnię.

Jeżeli chcesz szybciej pozbyć się obrzęku, możesz także zastosować masaże oraz specjalne kremy powstające na bazie wyselekcjonowanych składników [1]. Należą do nich borowina, ekstrakt z pokrzywki indyjskiej, wyciąg z wąkroty azjatyckiej i wiele innych.

Ważne

Pamiętaj jednak, że najważniejsze jest wzmocnienie mięśni oraz samej skóry. Włókna kolagenowe u kobiet są zbudowane w taki sposób, że bardzo łatwo ulegają odkształceniu. Silna tkanka mięśniowa podtrzymuje skórę i zmniejsza widoczność cellulitu.

Cellulit wodny – jak wygląda?

Cellulit wodny może pojawić się nawet u kobiet ze szczupłą sylwetką. Łatwo dostrzec go zwłaszcza przy napinaniu skóry – jest ona pofałdowana i opuchnięta. Nie pojawia się tu natomiast nadmiar tkanki tłuszczowej.

Cellulitowi wodnemu często towarzyszą inne niepożądane zmiany, takie jak żylaki czy nadmierna suchość skóry. Kobiety cierpiące na tę przypadłość często uskarżają się także na uczucie ciężkości.

Polecamy: Jakie witaminy stosować na rozstępy?

Cellulit wodny – jak się go pozbyć?

Powstawanie cellulitu wodnego wiąże się z siedzącym trybem życia współczesnego człowieka, a także nadmiarem spożywanej w daniach soli. To właśnie ona jest głównym powodem zatrzymywania wody w organizmie, co prowadzi do pojawienia się pomarańczowej skórki. Nadmiar soli może również powodować zaburzenia pracy układu krążenia, nadciśnienie, a także choroby nerek [2]

Co zrobić, by pozbyć się cellulitu? Niezbędne okaże się nie tylko zrezygnowanie z solenia dań, ale również ograniczenie tych produktów, które zawierają jej najwięcej. Mowa tutaj przede wszystkim o różnego rodzaju wędlinach, serach, przetworach mięsnych czy rybnych oraz keczupie.

Warto zadbać także o odpowiednie nawadnianie organizmu (minimum 1,5-2 litry wody dziennie), włączenie do menu potraw bogatych w błonnik (zwłaszcza warzyw, owoców, otrębów pszennych, orzechów i roślin strączkowych), a także picie herbat, które zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie (np. z pokrzywy).

Podobnie jak w przypadku cellulitu tłuszczowego, warto także zaprzyjaźnić się z aktywnością fizyczną. Pomocne mogą okazać się w tym wypadku nawet dłuższe spacery czy wizyty na basenie, które nie tylko pomogą ci w walce o przywrócenie estetyki skóry, ale także wpłyną pozytywnie na liczne procesy zachodzące w organizmie.


Źródła:

[1] Rawlings A. V. (2006). Cellulite and its treatment. International journal of cosmetic science, 28(3), 175–190. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18489274/

[2] Oppelaar, J. J., & Vogt, L. (2019). Body Fluid-Independent Effects of Dietary Salt Consumption in Chronic Kidney Disease. Nutrients, 11(11), 2779. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31731658/

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *