Czy rumianek przed snem to dobry pomysł?

Cierpisz na problemy ze snem? Pomóc może rumianek – sprawdź, jakie właściwości ma to popularne zioło i w jaki sposób je stosować, by zapewnić sobie lepszy wypoczynek.

Rumianek – właściwości

Rumianek to powszechnie występująca roślina – można spotkać ją na łąkach i w przydomowych ogródkach. Drobne kwiatki o białych płatkach i żółtym środku oraz charakterystyczny zapach są jej znakiem rozpoznawczym.

Rumianek jest znany przede wszystkim ze swoich licznych właściwości prozdrowotnych, ze względu na które od wieków wykorzystuje się go w medycynie naturalnej.

Polecamy: Czy rumianek powstrzymuje wypadanie włosów?

W roślinie znajduje się wiele cennych składników:

  • olejek eteryczny
  • witamina C
  • flawonoidy
  • fitosterole
  • garbniki
  • cholina
  • sole mineralne
  • substancje przeciwalergiczne
  • fenolokwasy

W związku z tym rumianek korzystnie wpływa na ludzki organizm, a przy tym jest bardzo łagodnym środkiem, który może być stosowany również przez kobiety w ciąży i dzieci.

Jakie właściwości ma rumianek?

  1. Działa rozkurczająco na mięśnie gładkie, dzięki czemu pomaga przy bólu brzucha i dolegliwościach menstruacyjnych.
  2. Zwalcza bakterie i grzyby.
  3. Przyspiesza gojenie się ran i stanów zapalnych skóry oraz błony śluzowej.
  4. Łagodzi oparzenia słoneczne.
  5. Zmniejsza dolegliwości przy bólach stawów i nerwobólach.
  6. Pomaga przy stanach zapalnych gardła i jamy ustnej.
  7. Wspiera walkę z hemoroidami.
  8. Poprawia trawienie i zapobiega dolegliwościom układu pokarmowego.
  9. Łagodzi objawy zapalenia spojówek.
  10. Zwalcza trądzik.
  11. Pomaga przy infekcjach górnych dróg oddechowych.
  12. Reguluje poziom glukozy we krwi.
  13. Wspomaga pracę
  14. Rozjaśnia i pielęgnuje włosy.
  15. Odżywia skórę głowy, zwalcza łupież i zapobiega nadmiernemu wypadaniu włosów.
  16. Działa uspokajająco. (1)

Jak rumianek wpływa na sen?

Dużą popularnością cieszy się zastosowanie rumianku na sen. Ze względu na swoje właściwości wyciszające i uspokajające roślina ta ułatwia zasypianie oraz zapewnia lepszą jakość wypoczynku.

Za działaniem odprężającym rumianku stoją głównie związki kumaryny i spiroeter, a także flawonoidy, w tym apigenina. Substancje te pomagają nawet w przypadku zaburzeń lękowych, dzięki czemu są skuteczną pomocą przy problemach ze snem. (2)

Polecamy: Jakie zioła stosować na trądzik?

Rumianek stosowany przed położeniem się do łóżka pomaga:

  • uspokoić gonitwę myśli
  • wyciszyć się
  • złagodzić lęk
  • zmniejszyć stres
  • odprężyć się
  • szybciej zasnąć
  • poprawić jakość i długość snu

Rumianek będzie najbardziej skuteczny w przypadku problemów ze snem wywołanych przez stres i trudności z wyciszeniem się przed wypoczynkiem.

Można podawać go przy kłopotach z zaśnięciem zarówno osobom dorosłym, jak i dzieciom.

Jak przygotować napar z rumianku?

Rumianek na sen działa najskuteczniej w formie naparu, który stosuje się doustnie.

Najprostszym rozwiązaniem jest gotowa herbatka rumiankowa, którą można kupić w każdym sklepie spożywczym. Warto wybrać przy tym produkt wysokiej jakości, w którym wykorzystano najlepsze składniki bez sztucznych dodatków.

Naturalną, tanią i skuteczną opcją jest domowy napar z rumianku, który możesz wykonać samodzielnie.

W tym celu należy wykorzystać suszone koszyczki rumianku – można samemu zebrać kwiatki lub kupić gotowy susz w aptece czy sklepie zielarskim.

Łyżeczkę suszu wrzuć do szklanki i zalej wrzątkiem. Pozostaw na 30 minut do ostygnięcia, przecedź i wypij bezpośrednio przed położeniem się do łóżka.

Ważne

Napar z rumianku można stosować codziennie.

Czy warto pić rumianek przed snem?

Rumianek to skuteczny sposób na łatwiejsze zasypianie i zdrowszy wypoczynek. Wystarczy sięgnąć po napar z jego kwiatów przed położeniem się do łóżka, by cieszyć się spokojnym, mocnym snem.

Warto zdecydować się na to rozwiązanie, szczególnie, jeśli zasypianie utrudnia gonitwa myśli, która najczęściej jest związana ze stresem, przebodźcowaniem lub nadpobudliwością nerwową. (3)

Do zalet rumianku należy jego łagodne działanie i liczne właściwości prozdrowotne, dzięki czemu stanowi bezpieczną dla większości osób metodę i wiąże się z wieloma korzyściami.

Ważne

Jedynym przeciwwskazaniem do stosowania zioła jest uczulenie, które może pojawić się u niektórych osób.

Przy poważniejszych, długotrwałych problemach ze snem warto sięgnąć także po inne, naturalne metody poprawiające jakość wypoczynku.

Do najlepszych z nich należą ziołowe tabletki na sen – wykorzystują wartościowe składniki o cennych właściwościach, przy czym dzięki zastosowaniu odpowiednich mieszanek i proporcji są bardziej skuteczne, niż pojedyncze zioła.

Stanowią też łagodny i bezpieczny dla zdrowia sposób. Warto przy tym korzystać z suplementów diety od sprawdzonych producentów, które wykorzystują wysokiej jakości składniki i zapewniają realne efekty.

Polecamy: Jak się wyspać w krótkim czasie? Metody szybkiego snu

Nie można zapomnieć, że podstawą mocnego snu jest zdrowy tryb życia. Jakość wypoczynku można znacznie poprawić dzięki wprowadzeniu pełnowartościowej diety i regularnej aktywności fizycznej.

Pomóc może też wyciszenie się za pomocą technik relaksacyjnych i rezygnacja z oglądania telewizji lub korzystania z telefonu przynajmniej na pół godziny przed snem.

Jeśli bezsenność trwa już od dłuższego czasu i znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie, warto zwrócić się do lekarza specjalisty.

Podsumowanie

Rumianek to popularne zioło o wielu właściwościach prozdrowotnych.

Stanowi cenne wsparcie dla osób zmagających się z problemami ze snem – dzięki działaniu uspokajającemu ułatwia zasypianie i poprawia jakość wypoczynku.

Rumianek jest przy tym bardzo łagodny i może być podawany również kobietom w ciąży i małym dzieciom.

Warto stosować napar z rumianku, szczególnie, jeśli trudności z zaśnięciem są spowodowane stresem lub nerwowością.

Do naturalnych metod poprawiających jakość snu zaliczają się również ziołowe tabletki, które mogą pomóc przy poważniejszych problemach z wypoczynkiem.


Źródła:

(1) Adib-Hajbaghery, M., & Mousavi, S. N. (2017). The effects of chamomile extract on sleep quality among elderly people: A clinical trial. Complementary therapies in medicine, 35, 109–114. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29154054/

(2) Hieu, T. H., Dibas, M., Surya Dila, K. A., Sherif, N. A., Hashmi, M. U., Mahmoud, M., Trang, N., Abdullah, L., Nghia, T., Y, M. N., Hirayama, K., & Huy, N. T. (2019). Therapeutic efficacy and safety of chamomile for state anxiety, generalized anxiety disorder, insomnia, and sleep quality: A systematic review and meta-analysis of randomized trials and quasi-randomized trials. Phytotherapy research : PTR, 33(6), 1604–1615. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31006899/

(3) Chamomile. (2017). In LiverTox: Clinical and Research Information on Drug-Induced Liver Injury. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31643492/

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *