Czy piwo przed snem to dobry pomysł?

Wiele osób wykorzystuje alkohol jako sposób na bezsenność. Czy piwo przed snem rzeczywiście pomaga w wypoczynku?

Jak alkohol wpływa na jakość snu?

Alkohol należy do najpopularniejszych używek na świecie. Często jest traktowany jako sposób na rozluźnienie się dzięki swoim właściwościom odprężającym – pod jego wpływem większość osób doświadcza uczucia spokoju i senności.

W efekcie bywa wykorzystywany jako środek pomagający zwalczyć bezsenność – sięganie po niego przed położeniem się do łóżka ma ułatwić zasypianie.

Ważne

Niestety, piwo lub drink przed snem to bardzo zły pomysł – niezależnie, czy chcemy potraktować wysokoprocentowy napój jako sposób na bezsenność, czy po prostu mamy ochotę sięgnąć po niego w towarzystwie.

Alkohol rzeczywiście może ułatwiać zasypianie – wynika to z jego działania obniżającego sprawność funkcjonowania układu nerwowego. Efektem jest uspokojenie ciała i umysłu, co prowadzi do senności.

Jego wpływ na jakość wypoczynku jest już jednak wyłącznie negatywny.

W krótkim czasie po wypiciu napoju wyskokowego organizm zaczyna produkować dużą ilość adenozyny, która jest odpowiedzialna za uczucie senności. Niestety, w późniejszym okresie jej poziom gwałtownie spada, co prowadzi do częstych przebudzeń w nocy. (1)

Polecamy: Piwo a odchudzanie – czy od piwa się tyje?

Alkohol zaburza też naturalny cykl wypoczynku, skracając czas snu głębokiego i fazy REM odpowiadającej za marzenia senne. Są one kluczowe dla regeneracji organizmu, dlatego ich zakłócenie skutkuje przemęczeniem i osłabieniem. (2)

Niebezpiecznym działaniem napojów procentowych jest też rozluźnianie mięśni gardła podczas snu. Efektem jest chrapanie, a w niektórych przypadkach także zwiększenie ryzyka pojawienia się bezdechu sennego.

Na skutek tych przypadłości może regularnie występować niedotlenienie organizmu, które powoduje uczucie zmęczenia po obudzeniu się oraz jest niebezpieczne dla zdrowia i życia.

Alkohol może być przyczyną częstych przebudzeń także ze względu na swoje moczopędne właściwości. Osoby stosujące go w nadmiarze są też narażone na nieprzyjemne efekty w postaci mdłości, zawrotów głowy i pogorszonego samopoczucia.

Czy jedno piwo przed snem może zrujnować jakość wypoczynku?

Czy w takim razie nawet mała ilość alkoholu przed snem jest niewskazana? Niestety, jeśli zależy nam na wysokiej jakości wypoczynku, powinniśmy zrezygnować z picia bezpośrednio przed położeniem się spać.

Już jedno piwo przyczyni się do spłycenia snu i może sprawić, że rano obudzimy się zmęczeni – nawet, jeśli przespaliśmy zalecaną ilość 7-9 godzin.

Stosowanie alkoholu jako sposobu na bezsenność jest więc złym pomysłem – choć rzeczywiście pomoże szybciej zasnąć, znacząco obniży jakość wypoczynku.

A co w sytuacji, kiedy chcemy wypić jedno piwo w towarzystwie – czy powinniśmy całkowicie zrezygnować z wysokoprocentowych napojów wieczorami?

Polecamy: Piwo po treningu – czy jedno piwo wspomaga regenerację?

Ograniczenie alkoholu na pewno jest wskazane – warto pamiętać, że jest on używką, która w większych ilościach lub przy częstym spożywaniu szkodliwie oddziałuje na zdrowie.

Jeśli jednak chcemy od czasu do czasu sięgnąć po piwo lub drinka, najlepiej zrobić to na kilka godzin przed położeniem się spać. Dzięki temu unikniemy negatywnego wpływu substancji na sen.

Jakie są konsekwencje picia alkoholu przed snem?

Picie alkoholu przed snem powoduje więcej negatywnych skutków, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka.

Zaburzenie naturalnego cyklu snu sprawia, że organizm nie może się prawidłowo zregenerować. Zakłóca to jego całe działanie, co przekłada się na gorsze funkcjonowanie w ciągu dnia.

Efektem jest fizyczne i psychiczne zmęczenie. Możemy odczuwać brak sił i motywacji do działania, obniżenie samopoczucia i spadek koncentracji.

Powoduje to zwiększenie ryzyka udziału w wypadku komunikacyjnym lub wypadku przy pracy, co jest skutkiem znacznie słabszego czasu reakcji i problemów ze skupieniem się.

Ważne

Regularne sięganie po alkohol grozi rozwinięciem lub pogłębieniem się problemu bezsenności. (3)

Piwo przed snem utrudnia budowanie masy mięśniowej. Wypoczynek jest kluczowym momentem dla regeneracji i wzrostu mięśni, dlatego osoby, którym zależy na muskularnej sylwetce powinny zrezygnować z wieczornego drinka.

Sięganie po alkohol w nocy ma też negatywny wpływ na urodę – przyspiesza odwodnienie organizmu, przez co wysusza skórę i powoduje jej szybsze starzenie się.

Bardzo groźnym skutkiem picia przed snem jest ryzyko uzależnienia. Osoby często sięgające po alkohol w celu rozluźnienia się wieczorem mogą z czasem mieć problem z rezygnacją z tego niezdrowego nawyku.

Czym zastąpić alkohol przed snem?

Osoby traktujące alkohol jako środek ułatwiający zasypianie powinny zastąpić go innymi, znacznie zdrowszymi środkami, które nie tylko przyspieszą zapadnięcie w sen, ale także poprawią jego jakość.

Warto sięgnąć po naturalne metody, np. napar z rumianku, który ma właściwości uspokajające i odprężające. Podobnym działaniem cechuje się melisa, lawenda czy kozłek lekarski.

Polecamy: Czy rumianek przed snem to dobry pomysł?

Można stosować też ziołowe tabletki na sen, które skutecznie ułatwiają zasypianie, a przy tym są bezpieczne dla zdrowia i nie powodują negatywnych efektów.

Dobrym sposobem jest zadbanie o wyciszenie się przynajmniej na pół godziny przed snem. Najlepiej zrezygnować z korzystania z urządzeń wydzielających niebieskie światło, takich jak telefon czy telewizor. Można za to wziąć kąpiel czy poczytać książkę.

Podsumowanie: czy mogę wypić jedno piwo przed snem?

Piwo przed snem to niestety sposób na pogorszenie jakości swojego wypoczynku.

Choć alkohol ułatwia zasypianie dzięki swoim właściwościom odprężającym, spłyca sen i rozregulowuje jego cykl, prowadząc do poważnych problemów.

Nawet niewielkie ilości alkoholu negatywnie wpływają na organizm, dlatego jeśli planujemy wieczór z napojami wyskokowymi, najlepiej na następny dzień zaplanować odpoczynek.

Osoby pragnące zwalczyć swój problem z bezsennością mogą sięgnąć po o wiele zdrowsze i bezpieczniejsze metody ułatwiające zapadnięcie w sen.


Źródła:

(1) Thakkar, M. M., Sharma, R., & Sahota, P. (2015). Alcohol disrupts sleep homeostasis. Alcohol (Fayetteville, N.Y.), 49(4), 299–310. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25499829/

(2) Ebrahim, I. O., Shapiro, C. M., Williams, A. J., & Fenwick, P. B. (2013). Alcohol and sleep I: effects on normal sleep. Alcoholism, clinical and experimental research, 37(4), 539–549. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23347102/

(3) Chakravorty, S., Chaudhary, N. S., & Brower, K. J. (2016). Alcohol Dependence and Its Relationship With Insomnia and Other Sleep Disorders. Alcoholism, clinical and experimental research, 40(11), 2271–2282. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27706838/

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *