Cynk na potencję — jak jest naprawdę?

Cynk jest pierwiastkiem zaliczanym do mikroelementów, niezbędnym do prawidłowego zachodzenia wszystkich procesów życiowych w organizmie. Znajduje się on głównie w mięśniach (50%), kościach (25-30%) i mózgu, a w mniejszej ilości również we włosach, paznokciach, skórze oraz w rogówce i siatkówce oka i narządach rodnych.

Cynk jest więc ważnym składnikiem odżywczym. Uzupełnienie braków tego pierwiastka może szybko rozwiązać typowo męskie problemy. W jaki dokładnie sposób działa cynk na potencję i dlaczego jest tak istotnym składnikiem codziennej diety ?

Cynk a enzymy

Ogólna zawartość cynku w ustroju wynosi od 2 do 4 g. Ten pierwiastek śladowy, należący do grupy metali, wchodzi w skład aż 2000 białek, z czego 400 to enzymy.

Enzymy pełnią ważną funkcję, ponieważ biorą udział w wielu reakcjach. Jednym z nich jest anhydraza węglanowa regulująca gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Enzym ten, wspólnie z dehydrogenazą (która także zawiera cynk) inicjuje reakcję powstawania energii. Z kolei inne enzymy, zawierające ten mikroelement — polimeraza DNA i RNA — umożliwiają replikację i transkrypcję materiału genetycznego, a więc biosyntezę białek i podziały komórkowe.

W związku z tym niedobór cynku powoduje zaburzenia bardzo wielu procesów fizjologicznych oraz niekorzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie. Jednym z efektów tych nieprawidłowości są problemy z erekcją.

Cynk na potencję

Kłopoty z erekcją są wynikiem wielu innych zaburzeń. Podstawowym czynnikiem warunkującym niezakłócone funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego jest prowadzenie zdrowego stylu życia. Ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych składników pokarmowych jak białka, węglowodany złożone, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz komplet witamin i minerałów (m.in. właśnie cynk). [1]

Cynk a wydzielanie hormonów

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki wpływ ma cynk na potencję, należy wyjaśnić mechanizm erekcji. Wzwód jest wynikiem działania hormonów z grupy androgenów, przede wszystkim testosteronu. Jeżeli nie są one wydzielane w odpowiedniej ilości, pojawiają się problemy z potencją. Za wydzielanie testosteronu odpowiadają komórki śródmiąższowe Leydiga, znajdujące się w jądrach. W niewielkich ilościach wytwarzany jest on również przez korę nadnerczy.

Testosteron decyduje o długości i sile erekcji, a także warunkuje spermatogenezę. Niezakłócony proces wytwarzania spermy umożliwia powstawanie dużej ilości zdrowych plemników o odpowiedniej budowie, ruchliwości i żywotności, co jest podstawowym warunkiem męskiej płodności. Co ważne, gruczoł krokowy i plazma nasienia charakteryzują się wysoką zawartością cynku, jeśli nie jest więc zapewniona wystarczająca podaż pierwiastka, następuje zmniejszenie ilości testosteronu i upośledzenie potencji.

Wpływ cynku na układ nerwowy

Produkcja testosteronu kontrolowana jest przez inny hormon, wydzielany przez przysadkę mózgową. Ogromne znaczenie w zachowaniu prawidłowości funkcji seksualnych ma zatem kondycja układu nerwowego. Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Odgrywa on rolę modulatora w przekazywaniu sygnałów nerwowych. Jony tego mikroelementu umiejscowione są w obrębie zakończeń presynaptycznych neuronów i uwalniane są w momencie aktywności tych komórek. [2]

Ważne

Niedobór cynku zaburza więc przewodnictwo nerwowe, co wpływa negatywnie nie tylko na stymulację wydzielania hormonów, ale również na ogólne samopoczucie. Powoduje to m.in. ciągłe przemęczenie i podatność na stres, które są jedną z przyczyn trudności w podejmowaniu współżycia oraz zaburzeń erekcji.

Mechanizm erekcji a układ krwionośny i rola cynku

Kolejnym aspektem, w którym cynk na potencję ma znaczący wpływ, jest zdrowy układ krwionośny. Przy zbyt niskim poziomie cynku dochodzi do podwyższenia stężenia złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów we krwi. Stwarza to ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych: miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i nadciśnienia.

Choroby te stanowią duży odsetek przyczyn problemów z potencją, ponieważ erekcja możliwa jest tylko wtedy, gdy do naczyń krwionośnych w pobliżu ciał jamistych prącia napływa odpowiednia ilość krwi oraz uwalniany jest tlenek azotu ze śródbłonka.

Problemy z krążeniem, wynikające m.in. ze zwiększonej ilości LDL i trójglicerydów bardzo często upośledzają ten proces, co skutkuje problemami z potencją.

Cynk i selen na potencję

Warto podkreślić, że obok cynku, bardzo ważne funkcje w organizmie pełni również selen. Jest on niezbędny do prawidłowego działania tarczycy, chroni komórki przed wolnymi rodnikami i toksynami, wspomaga działanie układu odpornościowego oraz zapobiega nowotworom.

Działanie obu tych pierwiastków wzajemnie się uzupełnia. Niedobór jednego mikroelementu może upośledzać działanie drugiego. Dlatego cynk i selen na potencję posiadają porównywalny wpływ. Można powiedzieć, że jest to para doskonała, dlatego dobre suplementy uzupełniające niedobory cynku zawierają zazwyczaj także selen.

Skutki niedoboru cynku

Oprócz wspomnianych zakłóceń w funkcjonowaniu układu nerwowego, krwionośnego i hormonalnego, mających bezpośredni wpływ na potencję, można wymienić również inne skutki niedoboru cynku.

Cynk wzmacnia mechanizmy obronne organizmu, a więc wspiera układ immunologiczny w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi. W celu zahamowania ich namnażania się w ustroju wytwarzane jest białko, które chelatuje cynk. Mikroelement potrzebny jest również do zachowania prawidłowych funkcji grasicy, która także warunkuje odporność na zakażenia. Niedobór cynku może więc upośledzać odporność organizmu, co będzie miało wpływ na problemy z potencją, zwłaszcza w przypadku zakażeń bakteryjnych i grzybiczych układu moczowo-płciowego.

Niedobór cynku zaburza prawidłowe działanie trzustki, wydzielającej enzymy trawienne odpowiedzialne za przemiany węglowodanowe w organizmie. Jony tego metalu znajdują się w komórkach beta trzustki i biorą udział w biosyntezie insuliny (obniżającej poziom glukozy we krwi) oraz działającego antagonistycznie do niej glukagonu (zwiększającego stężenie glukozy). Niewystarczająca podaż cynku może upośledzać uwalnianie tych enzymów oraz powodować wzrost tolerancji na glukozę, jest więc jedną z przyczyn cukrzycy.

Bardzo istotne w przypadku cynku jest jego działanie przeciwutleniające. Metal ten chroni  organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych, poprzez zabezpieczenie grup sulhydrylowych białek oraz indukcję metalotioneiny, które to usuwają oksydanty. Skutki niedoboru cynku w tym przypadku mogą ujawniać się w postaci groźnych stanów zapalnych, które nieleczone stają się przyczyną takich chorób, jak: nowotwory, miażdżyca, cukrzyca, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, depresja i wielu innych. [3]

Niedobór cynku ma również niekorzystny wpływ na skórę. Jest to pierwiastek niezbędny do wytwarzania prostaglandyn, koniecznych do zachowania prawidłowych funkcji wydzielniczych skóry. Warunkuje to procesy regeneracji naskórka oraz metabolizm kolagenu (niezbędnego do utrzymania elastyczności). Niewystarczająca ilość cynku jest przyczyną chorobowych zmian skórnych, m.in. trudno gojących się ran, atopowego zapalenia skóry, łuszczycy czy egzemy.

Skutki niedoboru cynku widoczne są także w postaci problemów z włosami i paznokciami. Włosy są cieńsze i częściej wypadają, a paznokcie stają się łamliwe i często pojawiają się na nich białe plamy. Występują również zaburzenia wzrostu i opóźnienie dojrzewania płciowego oraz nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej.

Skutki niedoboru cynku są wynikiem złego odżywiania się i chorób układu pokarmowego (jak przewlekłe zapalenie jelit, celiakia czy zapalenie trzustki), które upośledzają wchłanianie pierwiastka.

Należy jednocześnie pamiętać, że także nadmiar cynku jest szkodliwy. Może bowiem zaburzać gospodarkę miedzią i być przyczyną niedokrwistości, dlatego przy stosowaniu suplementów nie należy przekraczać zalecanych, dziennych dawek.

Źródła cynku

W największej ilości cynk występuje w ostrygach, które zawierają aż 60-90 mg tego pierwiastka w 100 g. Jednak z uwagi na fakt, że jest to produkt spożywany okazjonalnie lub w ogóle, warto znać również inne, bardziej dostępne źródła cynku.

Duże jego ilości znajdują się w sezamie, orzechach nerkowca, pestkach dyni, zarodkach pszennych, pestkach słonecznika, kakao i oleju lnianym. Dobrym źródłem są także produkty pochodzenia zwierzęcego, szczególnie wątróbka cielęca i wieprzowa oraz żółtko jaja. Spożywanie mięsa wołowego i wieprzowego również zapewnia podaż tego mikroelementu. Cynk występuje w migdałach, fasoli białej, kaszy gryczanej, płatkach owsianych, orzechach laskowych, bobie, ryżu, pomidorach i bananach. Pierwiastek ten zawierają ponadto różnego rodzaju sery i pieczywo pełnoziarniste.


  1. Medically reviewed by Graham Rogers, MD on March 9, 2016 — Written by Christine Case-Lo and Kathryn Watson, The Link Between Zinc and Erectile Dysfunction
  2. Gower-Winter SD, Levenson CW. Zinc in the central nervous system: From molecules to behavior. Biofactors. 2012;38(3):186–193. doi:10.1002/biof.1012
  3. Zinc – ods.od.nih.gov

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *