Czy kawa wypłukuje magnez?

Kawa wypłukuje magnez – to stwierdzenie słyszał chyba każdy. Ile jest w nim prawdy i czy osoby często sięgające po kawę mają się czym martwić?

W tym artykule dowiesz się wszystkiego o wpływie kawy na ilość różnych składników mineralnych w organizmie. Sprawdź, czy codzienne sięganie po filiżankę ulubionego napoju jest bezpieczne dla zdrowia.

Czy kawa wypłukuje minerały?

Kawa należy do najbardziej popularnych napojów na całym świecie. Jest doceniana zarówno za jej właściwości pobudzające i poprawiające koncentrację, jak i wyjątkowy smak i mocny aromat. Ma jednak również wielu przeciwników, którzy wskazują na jej negatywny wpływ na zdrowie, widząc w niej przyczynę niedoboru wielu składników odżywczych w organizmie. Czy kawa wypłukuje minerały?

Negatywne zdanie o kawie w tym kontekście wzięło się z jej właściwości moczopędnych – szczególnie przy piciu jej w nadmiarze można zauważyć na sobie jej działanie przeczyszczające. Wraz z moczem z organizmu są wydalane również składniki mineralne, w tym magnez, potas czy wapń.

Teoretycznie można więc przyjąć, że kawa jest przyczyną zmniejszania się ich ilości w organizmie, jednak warto pamiętać o dwóch ważnych kwestiach – po pierwsze, dotyczy to osób pijących przynajmniej 2-3 filiżanki napoju dziennie, po drugie, powoduje jedynie nieznaczną utratę minerałów, na poziomie maksymalnie kilku miligramów na dobę. Co jeszcze bardziej znaczące, kawa sama w sobie jest cennym źródłem składników mineralnych1 i często zdarza się, że to właśnie ona podnosi ich poziom.

Czy kawa wypłukuje magnez?

W kwestii ubytku składników mineralnych pod wpływem picia kawy najczęściej wspomina się o magnezie, którego niedobór powoduje:

  • skurcze mięśni
  • spadek odporności
  • brak energii
  • bóle głowy
  • problemy ze snem

Czy kawa wypłukuje magnez?

Rzeczywiście, kawa może przyczyniać się do utraty magnezu, jednak są to niewielkie ilości. Szacuje się, że wypicie 300 mg kawy – czyli 3 filiżanek – powoduje wydalenie ok. 4 mg magnezu z organizmu w ciągu doby. Tymczasem dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi u dorosłej osoby od 250 do 420 mg, dlatego ubytek jest naprawdę nieznaczny.

kawa

Co więcej, kawa zawiera magnez – w 300 ml napoju znajduje się ok. 10 mg tego pierwiastka. Oznacza to, że pijąc kawę zapewniamy sobie i tak więcej magnezu, niż stracimy na skutek jej właściwości moczopędnych. Choć więc kawa rzeczywiście może wypłukiwać magnez, niedobory tego pierwiastka nie są przez nią powodowane2.

Warto wiedzieć, że czynnikiem, przez który magnez o wiele słabiej się wchłania, jest najczęściej stres. Osoby nerwowe są bardziej narażone na zbyt małą ilość tego minerału w organizmie.

Czy kawa wypłukuje potas?

Kolejnym często poruszanym w kontekście kawy tematem jest jej wpływ na poziom potasu. Składnik ten jest odpowiedzialny za:

  • kontrolowanie pracy mięśni
  • prawidłową pracę serca
  • regulowanie ciśnienia krwi
  • kontrolowanie ilości wody w organizmie

Jego niedobór powoduje osłabienie mięśni i zaburzenia rytmu serca.

Tak jak w przypadku magnezu, kawa, szczególnie pita w nadmiarze, może rzeczywiście prowadzić do wypłukiwania potasu z organizmu. Jednak i w tej sytuacji są to śladowe ilości, które nie wpływają znacząco na organizm. U zdrowego człowieka, który prawidłowo się odżywia, bardzo trudno jest o niedobór potasu, ponieważ minerał ten występuje w wielu składnikach – w tym w mięsie, rybach, ziemniakach, pomidorach czy fasoli.

Czy kawa wypłukuje żelazo?

Ciekawym tematem jest zależność pomiędzy piciem kawy a dostarczaniem sobie żelaza w posiłkach. Niedobór żelaza jest groźny, a do jego objawów należą:

  • osłabienie organizmu
  • chroniczne zmęczenie
  • kołatanie serca
  • bóle głowy
  • duszności

Czy kawa wypłukuje żelazo z organizmu? Badania wskazują na to, że nie – może jednak ograniczać jego wchłanianie z poszczególnych produktów spożywczych. Wynika to z wiązania się kofeiny oraz zawartych w kawie polifenoli i garbników z żelazem podczas trawienia, przez co absorpcja tego składnika może znacznie się zmniejszyć. Podobne działanie ma też czarna herbata, także zawierająca związki łączące się z żelazem.

Nie w każdej jednak sytuacji kawa ogranicza wchłanianie tego ważnego minerału – działa, bowiem, w ten sposób głównie na żelazo pochodzące z produktów roślinnych. Żelazo zawarte w mięsie, rybach lub owocach morza jest znacznie lepiej przyswajane przez człowieka, a kawa w niewielkim stopniu wpływa na ten proces.

cz kawa wypłukuje żelazo

Znaczenie ma też czas picia kawy – napój ten działa negatywnie na poziom żelaza jedynie, jeśli łączy się go z posiłkiem. Wystarczy odczekać godzinę po spożyciu pokarmu zawierającego żelazo, by kawa nie miała wpływu na wchłanianie się tego składnika.

Zdrowe osoby dostarczające sobie żelaza ze zróżnicowanych źródeł nie muszą rezygnować z kawy – nie powinna ona, bowiem, spowodować żadnych niedoborów.

Bardziej uważać powinny osoby narażone na zbyt niski poziom żelaza, czyli kobiety w ciąży i w okresie menopauzy oraz osoby będące na diecie wegetariańskiej i wegańskiej czy cierpiące na choroby układu pokarmowego. W ich przypadku najczęściej wystarczy jednak ograniczenie ilości spożywanej kawy do jednej filiżanki dziennie oraz nie przyjmowanie napoju razem z posiłkiem.

Czy kawa wypłukuje wapń?

Wiele osób zastanawia się także, czy kawa wypłukuje wapń – tak jak w przypadku magnezu czy potasu, rzeczywiście większa dawka kofeiny może przyczynić się do ubytku tego składnika z organizmu. Również jest to jednak niewielka ilość, której raczej się nie odczuje – aby uzupełnić straconą przez wypicie kawy porcję wapnia, wystarczy, bowiem, łyżka mleka3.

Czy kawa wypłukuje witaminy?

Kawie zarzuca się pozbawianie organizmu także wielu innych, cennych dla niego substancji. Czy kawa wypłukuje witaminy? Na szczęście jest to mit – kofeinowy napój nie wpływa negatywnie na ilość witamin w organizmie. Co więcej, w świeżo mielonych ziarnach kawy znajdują się witaminy B2 i B5.


Badania:

  1. Żukiewicz-Sobczak W., Krasowska E., Sobczak P., Horoch A., Wojtyła A., Piątek J., Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka, „Medycyna ogólna i nauki o zdrowiu” 2012; 1(18), s. 71-76.
  2. Pelczyńska, P. Bogdański, Prozdrowotne właściwości kawy, „Varia Medica” 2019; 3(4), s. 311-317.
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7836625/

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *