Witamina B5 w odchudzaniu – właściwości i zapotrzebowanie dzienne

Chcąc zrzucić nadprogramowe kilogramy, musisz uzbroić się w cierpliwość i wykazać silną wolą. Nade wszystko jednak liczy się rozsądek.

Nie wahaj się udać do specjalisty dietetyka, który dostosuje jadłospis do twoich potrzeb i celów, uwzględniając w nim wszystkie niezbędne składniki mineralne. Z całą pewnością wśród nich znajdzie się witamina B5 na odchudzanie.

Czym jest witamina B5?

Co o niej wiesz? Jaki wpływ ma witamina B5 na redukcję? Okazuje się, że choć jest powszechna, to bywa niedoceniana w naszej codziennej diecie. A naprawdę warto to zmienić – zwłaszcza, kiedy chcesz w zdrowy sposób zrzucić parę kilogramów. Nie licz na diety cud, jeśli twoim celem jest zmniejszenie wagi. Po prostu wprowadź w swoje życie regularną aktywność fizyczną i zmień nawyki żywieniowe na lepsze.

Witamina B5, nazywana inaczej kwasem pantotenowym, to jeden z podstawowych budulców niemalże każdej komórki zwierzęcej i roślinnej. Występuje w przyrodzie w połączeniu ze związkami takimi jak m.in. tiamina, ryboflawina, niacyna czy biotyna. Razem z nimi tworzy witaminy z grupy B, które pozostają rozpuszczalne w wodzie.

Witaminę B5 wytwarza w niewielkich ilościach także ludzkie ciało. Dochodzi do tego w przewodzie pokarmowym. Powstałe w ten sposób ilości są jednak naprawdę śladowe i nie wystarczają, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie człowieka na ten składnik. Najbogatsze źródło witaminy B5 to mleko matki.

Właściwości witaminy B5

Nie sposób nie docenić witaminy B5. Kwas pantotenowy jest jednym z podstawowych składników zdrowej, zbilansowanej diety nie bez powodu. To właśnie on determinuje przemiany metaboliczne dostarczanych składników odżywczych, tzn. węglowodanów, tłuszczów i białek. Dlatego tak podkreśla się wpływ, jaki ma witamina B5 na odchudzanie. Z punktu widzenia sportowca lub osoby na redukcji ważny jest także jej wpływ na syntezę istotnych hormonów, w tym testosteronu i progesteronu. [1]

Witamina B5 ma korzystne właściwości również dla układu sercowo-naczyniowego. Obecnie choroba wieńcowa uznawana jest za chorobę cywilizacyjną, gdyż od jakiegoś czasu jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów. Tymczasem kwas pantotenowy wpływa na regulację stężenia cholesterolu we krwi.

Polecamy: Czy Brokuły są Dobre na Odchudzanie?

Warto wiedzieć, że dostarczanie ciału odpowiedniej dawki witaminy B5 wpływa korzystnie na układ nerwowy. Jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, u których obserwuje się apatię czy senność. Wspomaga koncentrację, zdolności zapamiętywania oraz przedłuża utrzymanie sprawności umysłowej. Warto wiedzieć, że witamina B5 jest istotnym składnikiem odżywczym dla osób zmagających się z depresją.

Ważne

Jest znacznie więcej powodów, dla których tak ważna dla ciała jest witamina B5. Badania jej poziomu warto wykonywać regularnie, gdyż niewielkie wahania mogą skutkować znacznie niższą odpornością na bakterie i wirusy. Kwas pantotenowy nie tylko ma właściwości detoksykacyjne, ale także wspiera wytwarzanie immunoglobulin.

Witamina B5 wpływa również na wygląd włosów i skóry oraz stan śluzówki. Nieocenione są jej właściwości regeneracyjne w przypadku uszkodzeń mechanicznych, ale także oparzeń. Warto podkreślić, że kwas pantotenowy opóźnia procesy starzenia się i zapobiega przedwczesnemu siwieniu. Okazuje się także złotym środkiem na trądzik – zarówno u nastolatków, jak i dorosłych. Wśród jego właściwości znajdziesz bowiem także zapobieganie stanom zapalnym i zmniejszanie wydzielania sebum.

Zapotrzebowanie na witaminę B5

Dziennie zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę B5 wynosi 5 mg na dobę. Nie należy przyjmować więcej, istnieje bowiem ryzyko przedawkowania kwasu pantotenowego. Najczęstszymi skutkami przyjmowania go w dawce powyżej 10 mg na dobę są niegroźne, ale jednocześnie nieprzyjemne zaburzenia żołądkowe.

Polecamy: Ogórek na Odchudzanie – Czy to działa?

Zapotrzebowanie na witaminę B5 wzrasta szczególnie w czasie ciąży i w okresie karmienia piersią (6-7 mg na dobę). To jeden z nielicznych momentów, gdy naprawdę warto wziąć pod uwagę jej suplementację w postaci tabletek. Oprócz przyszłych i świeżo upieczonych mam, problemy z niedoborem witaminy B5 mogą mieć także osoby uzależnione od alkoholu i zawodowi sportowcy.

Witamina B5: badania poziomu we krwi

Badanie stężenia witaminy B5 w organizmie można wykonać niemal w każdej chwili. Wystarczy podejść do najbliższego laboratorium. Chociaż do samego pobrania surowicy nie trzeba się specjalnie przygotowywać, pacjent powinien być na czczo. Najlepiej zatem wykonać je w drodze do pracy, jeszcze przed śniadaniem.

Kiedy dobrze jest sprawdzić, na jakim poziomie jest witamina B5? Badania możesz wykonać zawsze, tym samym zyskując informację dla samego siebie. Zalecane są jednak głównie wtedy, gdy zauważysz u siebie niedobory kwasu pantotenowego.

Objawy niedoboru witaminy B5

Witamina B5 w diecie jest tak powszechna, że naprawdę bardzo rzadko występuje konieczność jest suplementacji w postaci tabletek. Niedobory mogą się jednak pojawić u osób, których menu jest nieodpowiednio zbilansowane. Na talerzu zawsze powinna być różnorodność – to pozwala cieszyć się zdrowiem i naprawdę długim życiem.

Warto jednak obserwować swój organizm, bo objawy niedoboru witamin B5 i innych z grupy B mogą być oznaką poważnej choroby. Gdy nie zareagujesz na czas i nie zwiększysz jej podaży, istnieje ryzyko uszkodzenia kory nadnerczy oraz układów mięśniowego i nerwowego.

Najpowszechniejsze objawy niedoboru witaminy B5 to:

  • ból głowy,
  • problemy z trawieniem i przybieranie na wadze,
  • wypryski, trądzik, problemy z cerą,
  • przedłużające się zmęczenie,
  • ból mięśni,
  • zasłabnięcia,
  • pękanie skóry w kącikach ust,
  • wypadanie włosów,
  • drażliwość, nerwowość,
  • obniżony nastrój.

Źródła witaminy B5

Podstawą dobrego zdrowia i samopoczucia zawsze jest zbilansowana i zróżnicowana dieta. Co jeść, by nie doprowadzić do spadku poziomu witaminy B5 w organizmie?

Dostarczanie ciału kwasu pantotenowego jest naprawdę łatwe, bo znajduje się on w zdecydowanej większości tego, co jemy na co dzień. Najlepsze źródła witaminy B5 to przede wszystkim:

  • warzywa,
  • płatki zbożowe,
  • chude mięso,
  • łosoś,
  • orzechy,
  • grzyby,
  • jajka,
  • nabiał.

Wpływ na jego zawartość ma jednak późniejsza obróbka termiczna wyżej wymienionych produktów. Liczy się zatem nie tylko to, co kupujesz, ale także jak to przygotowujesz. Zawsze najlepszym rozwiązaniem są surowe warzywa lub posiłki gotowane na parze. Mięso staraj się przygotowywać w piekarniku. Po tłuste smażone jedzenie sięgaj w ostateczności.

Witamina B5 w diecie to nie wszystko – jak się skutecznie odchudzać?

Jeśli chcesz zrzucić parę kilogramów, musisz się postarać. Zmiana diety jest niezbędna – witamina B5 na odchudzanie to tylko przykład. Nie chodzi o to, żeby się katować, ale by umiejętnie urozmaicić dietę. Pozbyć się tego, co wysoko przetworzone i postawić na świeże produkty ze sprawdzonych źródeł. Jedzenie nie ma stać się od dzisiaj twoim wrogiem. Skuteczne odchudzanie, choć nie jest natychmiastowym procesem, nie musi wykańczać cię psychicznie.

Ważne

Warunkiem skutecznej redukcji jest utrzymywanie deficytu kalorycznego. Mówiąc bardzo ogólnie, chodzi przede wszystkim o to, by dostarczać ciału odrobinę mniej kalorii niż wskazywałoby na to jego zapotrzebowanie. Pamiętaj jednak, że ono rośnie, gdy jesteś bardziej aktywny niż zwykle!

Deficyt kaloryczny nie bierze się ze zmniejszonej porcji kalorii, ale właśnie ze wspomnianego podniesionego zapotrzebowania na nie. Obok zbilansowanej diety, najważniejszym krokiem ku wymarzonej sylwetce jest regularna aktywność fizyczna. Nie daj sobie wmówić, że od dzisiaj powinnaś katować się cardio przez 7 dni w tygodniu. Zadbaj o regularność ćwiczeń. Pojawiaj się na siłowni 3-4 razy w tygodniu, zacznij także korzystać ze strefy wolnych ciężarów.

Jakie witaminy są ważne w czasie odchudzania?

Wiesz już, że witamina B5 na odchudzanie z pewnością działa. Zbilansowana dieta, której znaczenie podkreślamy, przewiduje także dostarczenie na właściwym poziomie wszystkich innych składników odżywczych. Które z nich będą w szczególny sposób wspomagały twoją walkę z kilogramami?

  • Kwas askorbinowy, czyli witamina C – ma swój udział w metabolizmie cholesterolu i kwasów tłuszczowych.
  • Witamina D3 – redukuje uczucie głodu, chroniąc przed podjadaniem. [2]
  • Inne witaminy z grupy B – większość z nich bierze udział w spalaniu węglowodanów, wszystkie są warunkiem procesów metabolicznych i energetycznych.

Skuteczne odchudzanie to proces

To bardzo ważne, by w czasie odchudzania nie poddawać się przy pierwszej trudności. Zwłaszcza jeśli do tej pory twoja dieta daleka była od zdrowej i zbilansowanej, a aktywność fizyczną pamiętasz jeszcze z podstawówki. Nic nie dzieje się od razu – najpierw wypracuj w sobie nowe nawyki, potem je doskonal.

Polecamy: Czy szparagi wspomagają odchudzanie?

Nie wychodzi? Nikt nie był w niczym perfekcyjny od razu. Możesz początkowo gubić się w nadmiarze informacji: mieszać źródła witaminy B5 ze źródłami żelaza, mylić ich właściwości i nie radzić sobie z komponowaniem posiłków. Nie poddawaj się, a gdy czujesz, że potrzebujesz porady, po prostu po nią idź. Dietetycy i trenerzy personalni pracują także dla ciebie.

Odchudzanie to dobra zabawa

Skuteczne odchudzanie powinno sprawiać ci przyjemność. To przecież dbałość o własne ciało oraz samoocenę skierowała twoje kroki na siłownię. Pamiętaj zatem, żeby nigdzie się nie spieszyć i nie iść drogami na skróty. Najlepsze źródła witaminy B5 i innych niezbędnych składników odżywczych są dostępne w sklepie spożywczym, a rodzajów treningów jest tak dużo, że z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Ćwicz i odżywiaj się z głową, a nawet nie zauważysz, kiedy twoja waga spadnie.


  1. By Alina Bradford, What is Vitamin B5 (Pantothenic Acid)?
  2. Vitamin D3 supplementation during weight loss: a double-blind randomized controlled trial.
    Mason C, Xiao L, Imayama I, Duggan C, Wang CY, Korde L, McTiernan A.
    Am J Clin Nutr. 2014 May;99(5):1015-25. doi: 10.3945/ajcn.113.073734. Epub 2014 Mar 12. Erratum in: Am J Clin Nutr. 2014 Oct;100(4):1213.
(Visited 80 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *