Szczaw na odchudzanie – kalorie i wartości odżywcze

Szczaw to jedna z najbardziej powszechnych roślin w naszym kraju – można znaleźć go w wielu ogródkach, a nawet na łąkach. Nie wszyscy wiedzą, że jest bardzo wartościowym uzupełnieniem diety i może wspomóc utratę wagi.

Warto stosować szczaw na odchudzanie, szczególnie, że zawiera on wiele ważnych dla organizmu witamin i minerałów przy niskiej kaloryczności. Jakie ma właściwości, co wartościowego się w nim znajduje i jakie dania można wykonać na jego bazie?

Szczaw na odchudzanie – dlaczego warto włączyć go do swojej diety?

Osoby znajdujące się na diecie redukcyjnej powinny jeść jak najwięcej produktów, które są zdrowe, zawierają wiele wartości odżywczych, a przy tym mogą pochwalić się bardzo niską kalorycznością. Dzięki nim można wypełnić swoje posiłki w wartościowy sposób, unikając nadwyżki energetycznej.

Wśród produktów tego typu królują warzywa liściaste. Można wyróżnić z nich szczególnie szczaw, polecany na odchudzanie.

Ten niepozorny składnik o lekko kwaskowatym smaku jest nie tylko ciekawym uzupełnieniem wielu potraw, ale także bogatym w witaminy i minerały warzywem o właściwościach prozdrowotnych.

Ma pozytywny wpływ na cały organizm, od układu pokarmowego, przez wygląd skóry, po ogólną odporność.

Polecamy: Witamina B5 w odchudzaniu – właściwości i zapotrzebowanie dzienne

Na jego bazie można także stworzyć smaczne i pożywne dania o niskiej kaloryczności, które doskonale uzupełnią jadłospis osób pragnących zrzucić nadmierne kilogramy. Stosując szczaw na odchudzanie, można przyspieszyć efekty diety, nie odbierając sobie przy tym ważnych dla zdrowia składników.

Właściwości zdrowotne szczawiu

Szerokie właściwości zdrowotne szczawiu sprawiają, że jest to bardzo polecany składnik każdej diety. Na co dokładnie ma wpływ i przy jakich problemach szczególnie warto go stosować?

Wsparcie dla układu pokarmowego

Szczaw ma pozytywny wpływ na działanie całego układu pokarmowego. Zawdzięcza to przede wszystkim związkom zwanym garbnikami i wysokiej zawartości błonnika. – podaje Webmd.com

Ważne

Jest polecany na różne dolegliwości układu pokarmowego, w tym również na biegunkę, którą może znacznie zmniejszyć, a nawet zatrzymać. Łagodzi skutki zatruć pokarmowych.

Działa także pobudzająco na perystaltykę jelit, wspomagając ich oczyszczanie i zapobiegając zaparciom. Pobudza proces trawienia, regulując działanie układu pokarmowego.

Skuteczny na bakterie i grzyby

Szczaw posiada także właściwości bakterio- i grzybobójcze. Poleca się go w przypadku grzybicy, a także zakażeń niektórymi bakteriami, jak gronkowiec złocisty czy laseczka sienna.

Środek na kaszel

Kolejną właściwością szczawiu jest pomoc w leczeniu kaszlu przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Jest także skutecznym środkiem na katar, dlatego poleca się go przy przeziębieniu i grypie. [1]

Pomoc szczawiu przy infekcjach układu oddechowego jest doceniana przez farmakologów – wyciągi z tej rośliny są bowiem składnikiem wielu syropów na kaszel oraz leków na stany zapalne zatok.

Szczaw na urodę

Szczaw hamuje procesy starzenia się skóry, na dłużej zapewniając jej zdrowie i młody wygląd. Świetnie nawilża też cerę, dbając o jej odpowiednie nawodnienie.

Polecamy: Czy Brokuły są Dobre na Odchudzanie?

Chroni przed powstawaniem zmarszczek, poprawiając jędrność skóry. Dodatkowo rozjaśnia ją, skutecznie walcząc z przebarwieniami na jej powierzchni.

Poprawa odporności organizmu

Szczaw ma także świetny wpływ na ogólną odporność organizmu. Wspiera przy rekonwalescencji po złamaniach kości, przyspiesza gojenie się ran. Pomaga szybciej pokonać infekcje i walczy z różnego typu wirusami.

Poprawia sprawność wątroby, przyczyniając się do odtruwania organizmu i pozbywania się z niego toksyn.

Przeciwdziała procesom utleniania, powodowanym przez wolne rodniki, dzięki czemu chroni przed chorobami nowotworowymi.

Szczaw jest również pomocny przy niedokrwistości, działa bowiem krwiotwórczo.

Szczaw – wartości odżywcze

Jeśli chcemy wprowadzić do swojej diety odchudzającej szczaw, wartości odżywcze mają oczywiście pierwszorzędne znaczenie. W 100 g szczawiu znajduje się:

  • Białko – 2,0 g
  • Tłuszcz – 0,7 g
  • Węglowodany – 3,2 g
  • Błonnik – 2,9 g

Ponadto, znajdziemy w nim witaminy:

  • Witamina A – 641,00 µg
  • Witamina B2 – 0,3 mg
  • Witamina B6 – 0,15 mg
  • Kwas foliowy – 13,00 µg
  • Witamina C – 35,00 mg
  • Witamina E – 0,3 mg
  • Witamina PP – 0,59 mg

Szczaw jest również bogaty w minerały:

  • Cynk – 0,8 mg
  • Fosfor – 23,00 mg
  • Magnez – 19,0 mg
  • Potas – 333,0 mg
  • Sód – 14,0 mg
  • Wapń – 80 mg
  • Żelazo – 2,0 mg

Szczaw – kalorie

Przy diecie redukcyjnej zawierającej szczaw kalorie mają kluczowe znaczenie – jest to warzywo o bardzo niskiej kaloryczności, dlatego świetnie uzupełnia jadłospis osób pragnących skutecznie spalić nadmierną tkankę tłuszczową.

100 g surowego szczawiu to zaledwie 22 kcal.

100 g gotowanego szczawiu to 20 kcal.

Na bazie szczawiu można więc przyrządzić sycące danie, które będzie miało bardzo mało kalorii. Warto stosować szczaw na odchudzanie, dzięki niemu można bowiem stworzyć wartościową dietę bez uczucia głodu czy zaniedbania ważnych dla organizmu składników.

Jak wprowadzić szczaw do diety?

Szczaw można w prosty sposób wprowadzić do swojej diety, jest bowiem smacznym, łatwo dostępnym i tanim warzywem. Można nawet hodować go we własnym ogródku, nie sprawia bowiem problemów przy uprawie i jest rośliną wieloletnią.

Najbardziej popularnym w polskiej kuchni daniem, opartym o to warzywo, jest zupa szczawiowa. Wykonuje się ją z posiekanych liści szczawiu oraz śmietany, najczęściej występuje z dodatkiem jajka gotowanego na twardo.

Szczaw świetnie nadaje się też jako baza do wszelkiego typu sałatek – dobrze smakuje na surowo, wystarczy wybrać do tego celu młode listki i obciąć ich twardsze łodyżki.

Polecamy: Ogórek na Odchudzanie – Czy to działa?

Dzięki lekko kwaskowatemu smakowi, szczaw idealnie pasuje jako dodatek do mięs. Na jego bazie tworzy się także zielony sos szczawiowy, podawany we Francji do dań rybnych.

Najczęściej szczaw łączy się z nabiałem bogatym w wapń, np. śmietaną czy jajkami, ograniczają one bowiem działanie zawartego w warzywie kwasu szczawiowego.

Przepis na zupę szczawiową

Popularna szczawiowa to dla wielu osób smak dzieciństwa. Dobrze przyrządzona, jest nie tylko smaczna, ale i stanowi prawdziwe bogactwo witamin i wartościowych składników mineralnych. Jest idealnym daniem przy diecie odchudzającej, ma bowiem mało kalorii, a przy tym jest pełnowartościowym posiłkiem.

Do przygotowania zupy szczawiowej będą potrzebne:

  • garść szczawiu,
  • 2 litry bulionu drobiowego lub warzywnego,
  • marchewka,
  • pietruszka,
  • cebula,
  • ziele angielskie i liście laurowe,
  • sól i pieprz,
  • jajko,
  • śmietana.

Przygotowanie:

Bulion zagotować z warzywami, aż zmiękną. Marchewkę i pietruszkę wyjąć z zupy i zetrzeć, po czym dodać je z powrotem do wywaru. Opłukać i posiekać drobno szczaw, po czym dodać go do zupy. Gotować kilka minut i zagęścić wywar śmietaną.

Podawać z jajkiem ugotowanym na twardo.

Na co trzeba uważać?

Szczaw jest zdrowym dodatkiem do każdej diety, jednak należy uważać na jego ilość, jaką spożywa się codziennie. W jednej porcji potrawy nie powinno się go dodawać więcej, niż 100 g – dzieje się tak ze względu na zawarte w nim szczawiany.

Ważne

Kwas szczawiowy może prowadzić do wypłukiwania wapnia z organizmu, dlatego należy pilnować spożywania go w odpowiedniej ilości i uzupełniania potraw z tym warzywem o produkty bogate w wapń.

Dodatkowo szczawiany mogą odkładać się również w przewodzie moczowym i powodować kamicę. Nie grozi to jednak osobom, które spożywają szczaw w zalecanej ilości.

Szczawiany są obecne także w innych produktach, takich jak szpinak, rabarbar, a nawet kawa i herbata. Szacuje się, że o wiele częściej ich nadmiar w organizmie jest spowodowany przez te popularne napoje, niż przez warzywa liściaste.

Szczawiu powinny za to unikać osoby chore na reumatyzm i zmagające się z chorobami nerek.


  1. Denise Clarke, 7 Amazing Health Benefits Of Sorrel
(Visited 46 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *