Oliwa z oliwek na odchudzanie – czy oliwa tuczy?

Oliwa z oliwek znana jest głównie z potraw diety śródziemnomorskiej. Kojarzona z lekkością, dodawana jest do sałatek i wielu innych dań, nadając im wyjątkowego smaku. Czy jednak możemy stosować oliwę z oliwek na odchudzanie? A może wręcz przeciwnie – przytyjemy od niej? Czy oliwa z oliwek tuczy?

Na te i więcej pytań odpowiemy w tym artykule

Czy oliwa z oliwek tuczy?

Wbrew temu, co przez lata nam wmawiano, tłuszcz może wspierać odchudzanie. Wszystko zależy od jego rodzaju oraz ilości, w której go spożywamy.

Nie bez przyczyny jednym z najbardziej popularnych ostatnio sposobów na redukcję jest dieta ektogeniczna – oparta na tłuszczu właśnie.

Najbardziej szkodliwe dla naszego zdrowia oraz sylwetki są wielonasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego. Z tego względu zbyt duża podaż tłustych mięs, okraszonych sosami, a także smażonych na smalcu słodkości, sprzyja przybieraniu na wadze. Zwiększa też ryzyko wystąpienia wielu chorób.

A jak to jest z tłuszczami roślinnymi? Czy oliwa z oliwek tuczy? Nie! Wręcz przeciwnie – oliwa z oliwek jest świetna na odchudzanie.

Fakt, że stanowi bardzo ważny element diety śródziemnomorskiej nie jest przypadkowy. Wiele badan (1,2,3) potwierdziło, że ten sposób żywienia ma zbawienny wpływ na zdrowie i sylwetkę. Z tego względu osoby stosujące dietę śródziemnomorską cieszą się szczupłym ciałem i witalnością.

Ważne

Badanie przeprowadzone na hiszpańskich studentach dowiodło, że spożywanie nawet dużej ilości oliwy z oliwek nie przyczyniło się do wzrostu wagi. (4) Doświadczenie trwało przez miesiąc, a analizie poddano grupę 7000 osób.

Podobne badanie przeprowadzono z udziałem 187 uczestników. Doświadczenie trwało aż 3 lata i pozwoliło dowieść, że oliwa z oliwek nie tylko nie tuczy, ale i sprzyja utracie wagi. (5) We krwi uczestników zaobserwowano także wzrost ilości przeciwutleniaczy, chroniących komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Zalety picia oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek na odchudzanie sprawdzi się świetnie, ale regularne jej picie przynosi wiele innych korzyści zdrowotnych.

Ta złocista substancja zawiera kwasy omega-3 i 6, a także nienasycony kwas oleinowy. Co więcej, w składzie znajdziemy mnóstwo substancji przeciwutleniających, dzięki którym nie tylko przedłużamy witalność i opóźniamy procesy starzenia, ale także obniżamy poziom szkodliwego cholesterolu LDL.

Oliwa z oliwek zawiera cenne witaminy (E, K), a także związki wspierające pracę układu sercowo-naczyniowego. Regularne spożywanie tego produktu pomaga uchronić się przed udarem i problemami z krzepliwością krwi. Oliwa pomaga także regulować ciśnienie krwi i przeciwdziałać nadciśnieniu.

Polecamy: Jak schudnąć z ud i pośladków? – 5 Prostych ćwiczeń

Dzięki właściwościom przeciwzapalnym oliwa z oliwek pomaga w walce z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Działanie antybakteryjne pozwala zwalczyć Helicobacter pylori, odpowiadającej za występowanie wrzodów żołądka.

Co więcej, zawarte w oliwie z oliwek kwasy omega-3 mają właściwości antynowotworowe, hamując namnażanie się komórek raka sutka czy jelita grubego.

Kwas DHA wspiera układ nerwowy, opóźniając procesy starzenia się i występowanie demencji oraz takich chorób, jak Alzheimer i stwardnienie rozsiane.

Oliwa z oliwek – na skórę, włosy i paznokcie

Poza stosowaniem wewnętrznym, oliwa sprawdza się także jako serum na twarz, okład na rany i maska na włosy.

Olejowanie kosmyków z jej pomocą sprawi, że staną się sprężyste, doskonale nawilżone i lśniące.

Smarując oliwą mokrą skórę zaraz po kąpieli nadamy jej elastyczność, miękkość i zapobiegniemy wysuszaniu.

oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek świetnie działa także na skórę twarzy, dodawana do kremu lub mieszana z żelem aloesowym, pozwala nawilżyć cerę i łagodzi stany zapalne.

Oliwa a cholesterol

Oliwa z oliwek nie zawiera cholesterolu, zatem nie powoduje wzrostu jego poziomu we krwi. Wręcz przeciwnie – zawarte w niej przeciwutleniacze pomagają zmniejszyć ilość szkodliwej jego postaci.

Polecamy: Dania mało kaloryczne: 7 prostych przepisów typu FIT

Osoby regularnie spożywające oliwę z oliwek nie tylko na odchudzanie zauważają u siebie mniejsze problemy z krążeniem krwi oraz lepszą wydolność układu sercowo-naczyniowego.

Oliwa z oliwek przeciwwskazania

Oliwa z oliwek jest bardzo bezpieczna i stosować ją mogą osoby w każdym wieku. Przy spożywaniu jej w rozsądnych ilościach nie wywołuje żadnych efektów ubocznych. Pamiętajmy, że oliwa z oliwek na odchudzanie zadziała dobrze, jeśli zachowamy umiar.

Oliwę z oliwek śmiało możemy dodawać do potraw, a także smażyć na niej – jest to bardzo dobry środek do przygotowywania potraw w wysokich temperaturach, ale o tym opowiemy w dalszej części artykułu.

Czy oliwa z oliwek jest zdrowa

Oliwa z oliwek jest jednym z najzdrowszych tłuszczów dostępnych na rynku. Zawierając nienasycone kwasy tłuszczone i inne cenne substancje, wspiera nasz organizm i poprawia urodę.

Wbrew obiegowej opinii oliwa stosowana na odchudzanie i inne dolegliwości nadaje się nie tylko jako dodatek do potraw, ale także i do smażenia.

O tym, czy dana substancja staje się szkodliwa w wyniku procesu podgrzewania decyduje jej skład. Wysoka temperatura powoduje utlenianie się substancji zawartych w tłuszczu. W związku z tym, że oliwa z oliwek jest niezwykle bogata w przeciwutleniacze, stosowanie jej do smażenia stanowi bezpieczny i zdrowy wybór.

Ważne

Udowodniono to poddając oliwę działaniu wysokich temperatur przez aż 24 godziny! Przez dobę smażono na niej ziemniaki, a następnie zbadano stabilność składu tłuszczu. (6)

Wiele osób wskazuje na niski punkt dymienia, jako argument przeciwko smażeniu na oliwie z oliwek. Jednak w domowej kuchni rzadko przekraczamy temperaturę 130 stopni Celsjusza, dlatego ta wartość nie ma aż tak dużego znaczenia w tej kwestii.

Oliwa z oliwek ile dziennie

Oliwa z oliwek jest niesłychanie zdrowa, niektórzy twierdzą, że jest to tłuszcz najlepszy na świecie. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to nadal tłuszcz. By oliwa z oliwek była bezpiecznym sposobem na odchudzanie, należy z rozsądkiem podchodzić do jej przyjmowania.

Polecamy: Czy szparagi wspomagają odchudzanie?

Jedna łyżka oliwy z oliwek to aż 160 kilokalorii. Dlatego nadmierne spożycie tego drogocennego płynu może skończyć się większą ilością centymetrów w talii czy udach. Podaż tłuszczu w diecie powinna uwzględniać wszystkie produkty, które go zawierają. W zdrowym jadłospisie tłuszcz powinien stanowić około 20-30% .

Ile zatem przyjmować oliwy, by sobie nie zaszkodzić?

Profilaktyczne działanie pozytywne, bez nadwyżki kalorycznej, osiągniemy przy około 3 łyżkach stołowych oliwy dziennie. Taka ilość pozwoli na wyciągnięcie maksymalnych korzyści ze składu produktu. 3 łyżki to około 30 gramów – przyjmując je zmniejszamy ryzyko zakażenia Helicobacter pyroli nawet o 40%!Oliwa z oliwek – czy warto?

Z uwagi na tak wiele dobroczynnych właściwości oliwy z oliwek, zdecydowanie warto dodać ją do jadłospisu.

Nie tylko wzbogaci smak potraw, nadając im delikatności i podkreślając aromat, ale także nasyci organizm cennymi witaminami i przeciwutleniaczami. Regularne spożywanie oliwy z oliwek pozwoli obniżyć poziom złego cholesterolu, wzmocnić układ krwionośny i usprawnić pracę mózgu.

Nie zapominajmy także o szczupłej sylwetce – oliwa na odchudzanie sprawdza się znakomicie. Dlatego jest podstawą diety śródziemnomorskiej.

Nie bez znaczenia jest także jakość samego produktu Postaw na oliwę extra virgin – zawiera pełnię składników, dzięki którym zachowasz szczupłą sylwetkę, a także młody wygląd i energię na długie lata.


  1. Schröder H, Marrugat J, Vila J, Covas MI, Elosua R. Adherence to the traditional mediterranean diet is inversely associated with body mass index and obesity in a spanish population. J Nutr. 2004;134(12):3355-3361. doi:10.1093/jn/134.12.3355
  2. Sánchez-Villegas A, Bes-Rastrollo M, Martínez-González MA, Serra-Majem L. Adherence to a Mediterranean dietary pattern and weight gain in a follow-up study: the SUN cohort. Int J Obes (Lond). 2006;30(2):350-358. doi:10.1038/sj.ijo.0803118
  3. Mendez MA, Popkin BM, Jakszyn P, et al. Adherence to a Mediterranean diet is associated with reduced 3-year incidence of obesity. J Nutr. 2006;136(11):2934-2938. doi:10.1093/jn/136.11.2934
  4. Bes-Rastrollo M, Sánchez-Villegas A, de la Fuente C, de Irala J, Martinez JA, Martínez-González MA. Olive oil consumption and weight change: the SUN prospective cohort study. Lipids. 2006;41(3):249-256. doi:10.1007/s11745-006-5094-6
  5. Razquin C, Martinez JA, Martinez-Gonzalez MA, Mitjavila MT, Estruch R, Marti A. A 3 years follow-up of a Mediterranean diet rich in virgin olive oil is associated with high plasma antioxidant capacity and reduced body weight gain. Eur J Clin Nutr. 2009;63(12):1387-1393. doi:10.1038/ejcn.2009.106
  6. 6 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691510004941

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *