Czym jest moringa i jaki ma wpływ na odchudzanie?

Moringa to coraz bardziej popularny sposób na odchudzanie. Środek pozyskiwany z drzewa Moringa oleifera, występuje w różnych formach i wykazuje szereg dobroczynnych właściwości, w związku z czym zalicza się go często do tzw. „superfood”. Postanowiliśmy przyjrzeć się składowi oraz sprawdzić, jak stosować roślinę, by wydobyć z niej to, co najcenniejsze.

Odchudzanie to proces niełatwy i często kończy się fiaskiem lub efektem jojo. Nagromadzenie się tłuszczu zaburza pracę wielu układów, a także może prowadzić do pojawiania się stanów zapalnych w organizmie. Otyłość zmienia tkanki wrażliwe na insulinę (wątroba, mięśnie szkieletowe, tkanka tłuszczowa) na poziomie funkcjonalnym i molekularnym. Wiele osób szuka więc rozmaitych sposobów, które mogłyby wesprzeć je w tej nierównej walce z niechcianymi kilogramami. Ostatnio wśród tych najbardziej efektywnych wymienia się moringę – w postaci proszku, herbaty czy suplementów diety. Czy słusznie?

Czym jest moringa?

Rosnące głównie w Azji, Afryce i Ameryce południowej drzewo moringa, to gatunek sięgający nawet 10 metrów. Biorąc pod uwagę, że do produkcji rozmaitych środków czerpiących z jego unikatowych właściwości wykorzystuje się całą roślinę, stanowi jedno z najcenniejszych źródeł substancji aktywnych.

Polecamy: Gdzie znajdę naturalne termogeniki?

Moringa znana jest także jako „drzewo chrzanowe”, „cudowne drzewo” czy „drzewo życia”. Nie bez powodu – bogata w cenne substancje moringa posiada wyjątkowe moce. Stosuje się ją więc do łagodzenia rozmaitych dolegliwości, a także w kosmetyce i odchudzaniu.

Czy moringa wspomaga odchudzanie?

Na długiej liście cennych właściwości moringa jest między innymi wspomaganie procesu odchudzania. Z tego względu często wchodzi w skład specyfików mających na celu przyspieszanie utraty zbędnych kilogramów.

Z uwagi na zdolność do obniżania poziomu glukozy we krwi moringa zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych takich, jak cukrzyca typu drugiego czy insulinooporność. Te bardzo często leżą u podstaw nadwagi i otyłości, które z kolei prowadzą do wielu niebezpiecznych powikłań.

W badaniu zrealizowanym z udziałem osób zmagających się z cukrzycą typu drugiego wykazano, że podanie już jednej dawki (50 g) proszku moringa z posiłkiem (nawet wysokokalorycznym) może zmniejszyć poziom glukozy we krwi o 21%. [1]

Z kolei z testów przeprowadzonych na szczurach wynika, że moringa może ograniczać lipogenezę, czyli tworzenie się tkanki tłuszczowej, a także przyspieszać lipolizę, a zatem jej rozkład.

W tym wypadku testowano eter naftowy z liści moringa, potwierdzając, że 400 μg/ml hamuje tworzenie się komórek tłuszczowych (adipogenezę) z komórek prekursorowych, nie wykazując przy tym efektów ubocznych. Związek znacznie ogranicza ekspresję białek związanych z adipogenezą, pobudzając zaś te, które biorą udział w lipolizie. Co więcej, stosowanie eteru z liści moringa pozwoliło obniżyć masę ciała zwierząt, pomimo stosowania diety wysokotłuszczowej. [2]

Okazuje się, że działanie odchudzające moringi może być spotęgowane, gdy połączy się ją z innymi, niezwykle wartościowymi ekstraktami. Stosując roślinę razem z kurkumą i curry możesz jeszcze szybciej stracić na wadze.

Polecamy: Nabiał a odchudzanie – czy nabiał tuczy?

Co bardzo istotne, moringa wspomaga utratę niechcianych kilogramów poprzez ułatwianie utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu. W zachowaniu dobrego zdrowia szczególne znaczenie ma ograniczanie ilości LDL (low density lipoproteins), czyli lipoprotein o małej gęstości.

Dlaczego frakcja ta jest tak groźna dla ludzkiego organizmu? Cholesterol LDL, poprzez odkładanie się w ścianach naczyń krwionośnych, tworzy tak zwaną blaszkę miażdżycową. Prowadzi to do zwężania się ich światła, a w dalszej kolejności – zaburzeń pracy układu krwionośnego. Cholesterol bierze udział w metabolizmie tłuszczów, dlatego nadmierna jego ilość niejednokrotnie wiąże się z nadwagą lub otyłością.

Działając moczopędnie, moringa wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn, a także pozbywania się wody, która ma tendencję do zatrzymywania się w ciele, zwłaszcza u osób spożywających duże ilości soli.

Moringa – pozostałe właściwości

Moringa jest rośliną bogatą w białko, błonnik i minerały, a także rozmaite związki aktywne, dzięki którym wykazuje wiele właściwości korzystnych dla ludzkiego ciała.

Ekstrakt z różnych jej części ma potencjał do wspomagania walki z takimi chorobami, jak cukrzyca, insulinooporność, otyłość czy astma oskrzelowa. [3]

Do celów terapeutycznych można stosować wyciąg z:

  • kory
  • korzeni
  • liści
  • owoców
  • kwiatów
  • niedojrzałych strąków

Jak widać drzewo chrzanowe jest bardzo hojne w dzieleniu się substancjami aktywnymi i odżywczymi. Proszkowanie, tłoczenie oleju czy sporządzanie naparów pozwala czerpać z moringi całymi garściami. A zdecydowanie warto.

Badania  wskazują, że przyjmowanie moringa może pomóc w [4]:

  • regulacji ciśnienia tętniczego
  • utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi
  • obniżaniu ilości cholesterolu
  • łagodzeniu stanów zapalnych
  • przeciwdziałaniu chorobom serca
  • walce z wolnymi rodnikami
  • poprawianiu funkcji oddechowych
  • ochronie przed działaniem arszeniku
  • regeneracji wątroby

Wynika to między innymi z obecności polifenoli i związków o właściwościach antyoksydacyjnych.

Według badań przyjmowanie moringa w postaci oleju obniża poziom ALT i AST we krwi., czyli wskaźników uszkodzenia wątroby. Naukowcy uznają zatem, że olej jest w stanie chronić i naprawiać ten cenny narząd. [5]

Moringa wspomaga także prawidłową pracę skóry – jest bowiem bogata w jedną z najcenniejszych dla tej tkanki witamin, czyli A. Związek i jego pochodne niezwykle skutecznie pobudzają odnowę komórek i produkcję kolagenu, opóźniają efekty starzenia się skóry i zwiększają jej jędrność.

Polecamy: Jak powinna wyglądać dieta przyspieszająca metabolizm?

Co więcej, działając antybakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwzapalnie, moringa ogranicza pojawianie się zmian trądzikowych i ułatwia usuwanie tych już istniejących.

Wyciąg z tego cennego drzewa jest także bogaty w żelazo i magnez – pierwiastki, które dodają energii i chronią przed negatywnym wpływem stresu oraz zmęczeniem.

Moringa wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, przeciwpadaczkowe, przeciwwrzodowe, przeciwskurczowe i moczopędne.

Skład moringa

Moringa olejodajna jest niezwykle bogata w związki odżywcze, minerały, witaminy oraz substancje bioaktywne. W różnych częściach rośliny znajdziesz cenne substancje, które wspomagają zdrowie na wielu płaszczyznach.

Moringa zawiera:

  • białko
  • tłuszcze, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe
  • węglowodany
  • błonnik
  • minerały: wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, miedź, sód
  • witaminy: C, A, B, E
  • saponiny
  • alkaloidy
  • steroidy
  • garbniki
  • lawonoidy: rutynę, kwercetynę
  • kwasy fenolowe
  • glukozynolany
  • ramnetynę
  • apigeninę
  • terpeny

Składniki te sprawiają, że przyjmowanie proszku, herbaty czy oleju moringa może przynieść ci wiele korzyści. Zioło występuje pod wieloma postaciami i to od ciebie zależy, która z nich najlepiej odpowie twoim potrzebom.

Moringa w tabletkach

Moringa w tabletkach jest jedną z wielu form, pod jakimi możesz ją spotkać w aptekach, sklepach zielarskich czy w Internecie.

Wewnątrz kapsułek ukrywa się proszek przygotowany na bazie liści, korzeni czy innych części rośliny. Warto postawić właśnie na ten pierwszy, ponieważ zawiera dobrze przyswajalną postać moringi, która wesprze cię w odchudzaniu, a także w walce z rozmaitymi dolegliwościami.

Moringa – liście

Zioło można również spożywać jako herbatę. Niestety smak moringi w liściach nie należy do najprzyjemniejszych, dlatego warto do wywaru dodać odrobinę cynamonu. Nie tylko poprawi to walory, ale także jeszcze skuteczniej wesprze proces odchudzania – korzenna przyprawa jest bowiem doskonałym termogenikiem.

Moringa w proszku

Moringa dostępna jest także w proszku przeznaczonym do rozpuszczania w płynach czy jogurcie lub dodania do chłodnych potraw – na przykład płatków śniadaniowych. W tym wypadku również nie rozpieści kubków smakowych – chyba że mieszanka gorzko-słodka akurat przypadnie ci do gustu.

Olej moringa

Olej moringa jest tłoczony na zimno z nasion tropikalnego drzewa i zawiera całe mnóstwo wartościowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Stosowany jest zarówno w kuchni (np. jako dodatek do sałatek), jak i medycynie naturalnej oraz kosmetyce (odżywiając i poprawiając elastyczność skóry).

Czy moringa jest bezpieczna? Potencjalne efekty uboczne

Stosując właściwe dawki moringa, nie musisz się obawiać skutków ubocznych. Zarówno proszek, jak i liście czy kapsułki są dobrze tolerowane przez ludzi w różnym wieku.

Pamiętaj jednak, że jest to produkt zawierający liczne substancje aktywne, które różnie oddziałują na każdy organizm. Przyjmowanie jakichkolwiek suplementów diety powinno być skonsultowane ze specjalistą, zwłaszcza jeśli cierpisz na jakieś schorzenia i przyjmujesz medykamenty.

Ważne

Z uwagi na obniżanie poziomu glukozy, cholesterolu i możliwość zmniejszania ciśnienia tętniczego, moringa może wpływać na intensywność działania leków dotyczących tych obszarów.

Podobna sytuacja dotyczy odczynu alergicznego. Uczulenie na moringę zdarza się niezmiernie rzadko, warto jednak rozpocząć przyjmowanie od małych dawek i sprawdzać swoje samopoczucie.

Moringa nie jest także suplementem diety dla kobiet w ciąży! Pod żadnym pozorem nie powinny jej przyjmować, ponieważ ekstrakt może wywołać skurcze macicy i doprowadzić do poronienia.

Dawkowanie moringa – jak stosować?

Stosując suplementy diety i inne substancje o charakterze bioaktywnym, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń znajdujących się na opakowaniu. Przekroczenie zalecanej ilości może doprowadzić do wystąpienia niepożądanych efektów ubocznych.

Według badań bezpieczna dawka moringa zależy od sposobu jej przyjmowania i wynosi [6]:

  • 2 – 8 gramów przy stosowaniu codziennym
  • 50 gramów w przypadku podania jednorazowego

Dawki te wykazały działanie terapeutyczne i umożliwiły obniżenie poziomu glukozy oraz cholesterolu.

Sposób stosowania zależy od wybranej formy oraz ilości. W przypadku kapsułek wystarczy przyjmować je wraz z wodą (około 250 ml), proszek zaś należy rozpuścić w płynie lub dodać do potrawy.

Polecamy: Czym jest tapioka? Ile ma kalorii i jak działa na odchudzanie?

Dawkę jednorazową przyjmuje się raz na kilka miesięcy, natomiast chcąc stosować moringę każdego dnia, nie wolno przekraczać 8 gramów, przy czym należy także wziąć pod uwagę, że każdy organizm jest inny i może w różny sposób tolerować rozmaite środki.

Warto też pamiętać o swojej wadze – inną porcja moringi będzie odpowiednia dla osoby ważącej 40 kg, inna dla tej, która przekroczyła setkę.

Zważ ponadto na fakt, że przyjmowanie rozmaitych suplementów diety czy korzystanie z „superfood” wymaga przerw. Po 3-miesięcznej kuracji odstaw więc środek na minimum 3 tygodnie, a następnie możesz do niego powrócić – pod warunkiem, że nie powoduje u ciebie żadnych niekorzystnych efektów.

Podsumowanie: Czy warto stosować Moringę?

Moringa to zdecydowanie produkt, na który warto zwrócić uwagę. Podobnie, jak inne stosowane w medycynie tradycyjnej rośliny, wykazuje mnóstwo właściwości, które mogą wspomóc twoje zdrowie.

Okazuje się pomocna także walce z niechcianymi kilogramami. Odchudzające właściwości moringi nie sprowadzają się jedynie do hamowania tworzenia się tłuszczu i przyspieszania jego rozkładu – roślina obniża także poziom złego cholesterolu oraz glukozy.

Jaką formę produktu wybrać? To w dużej mierze zależy od twoich preferencji. Najwygodniejsze wydają się kapsułki, które wystarczy popić wodą – możesz je ze sobą zabrać w zasadzie gdziekolwiek – do pracy, na uczelnię czy siłownię. Według nas drugi w kolejności jest proszek, który należy wymieszać z napojem bądź dodać do shake’a czy jogurtu.

Pamiętaj jednak, że żaden suplement diety czy produkt z rodziny „superfood” nie może zastąpić dobrze zbilansowanej i zdrowej diety oraz aktywności fizycznej. To one są najważniejsze w utrzymaniu formy i właściwej wagi. Wszelkie inne środki powinny być jedynie dodatkiem.


Źródła:

  1. Felicia William, S. Lakshminarayanan & Hariprasad Chegu (1993) Effect of some Indian vegetables on the glucose and insulin response in diabetic subjects, International Journal of Food Sciences and Nutrition, 44:3, 191-195, DOI: 10.3109/09637489309017439
  2. Xie J, Wang Y, Jiang WW, Luo XF, Dai TY, Peng L, Song S, Li LF, Tao L, Shi CY, Hao RS, Xiao R, Tian Y, Sheng J. Moringa oleifera Leaf Petroleum Ether Extract Inhibits Lipogenesis by Activating the AMPK Signaling Pathway. Front Pharmacol. 2018 Dec 18;9:1447. doi: 10.3389/fphar.2018.01447. PMID: 30618744; PMCID: PMC6305553.
  3. Agrawal B, Mehta A. Antiasthmatic activity of Moringa oleifera Lam: A clinical study. Indian J Pharmacol. 2008;40(1):28-31. doi:10.4103/0253-7613.40486
  4. Anwar F, Latif S, Ashraf M, Gilani AH. Moringa oleifera: a food plant with multiple medicinal uses. Phytother Res. 2007 Jan;21(1):17-25. doi: 10.1002/ptr.2023. PMID: 17089328.
  5. Al-Said MS, Mothana RA, Al-Yahya MA, Al-Blowi AS, Al-Sohaibani M, Ahmed AF, Rafatullah S. Edible oils for liver protection: hepatoprotective potentiality of Moringa oleifera seed oil against chemical-induced hepatitis in rats. J Food Sci. 2012 Jul;77(7):T124-30. doi: 10.1111/j.1750-3841.2012.02698.x. PMID: 22757719.
  6. Stohs SJ, Hartman MJ. Review of the Safety and Efficacy of Moringa oleifera. Phytother Res. 2015;29(6):796-804. doi:10.1002/ptr.5325

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *