Czy kawa na czczo odchudza? Plusy i minusy picia kawy na pusty żołądek

Kawa na czczo budzi wiele kontrowersji, a opinii na ten temat jest wiele – zwykle bardzo skrajnych. Warto więc dowiedzieć się wszystkiego i zweryfikować, czy kawa pita na czczo szkodzi, czy może pomaga. No i jaki jest jej wpływ na odchudzanie? Sprawdź – nie tylko w sytuacji, gdy jesteś kawoszem!

Picie kawy to w naszym kraju niemalże rytuał. Mało kto potrafi wyobrazić sobie początek dnia bez jej smaku i aromatu. Pobudza, zwiększa koncentrację i, choć nie wszyscy się z tym zgodzą, świetnie smakuje. Czy jednak wypijana na czczo będzie w stanie pomóc ci zrzucić zbędne kilogramy?

Kawa na czczo – czy rzeczywiście odchudza?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ze względu na bardzo szerokie właściwości kawy i jej wpływ na ludzki organizm. Można z jednej strony wskazać plusy, jak również minusy takiego spożywania “małej czarnej”.

Zacznijmy jednak od plusów i stwierdzenia, na które czeka zapewne wiele osób – tak, kawa na czczo wspomaga proces odchudzania. W jaki sposób? Przede wszystkim znacząco uwrażliwia tkanki na insulinę, co prowadzi do pojawienia się procesu lipolizy, a więc uwalniania kwasów tłuszczowych z adipocytów, czyli komórek gromadzących tłuszcz w ludzkim ciele. – healthline.com

Polecamy: Keto kawa kuloodporna – poznaj moc oleju MCT!

Efekt? Szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, które jest tak pożądane przez osoby odchudzające się. Co więcej, wypicie kawy na czczo zmniejszy twój apetyt i sprawi, że sięgniesz po kanapkę dopiero po jakimś czasie. Zyskasz też więcej energii do działania, co może być sposobem na efektywny trening z samego rana.

Czy to oznacza, że odpowiedź jest jednoznaczna i picie kawy na czczo to nowa jakość w procesie odchudzania? Niestety nie, ponieważ – jak dowiesz się z dalszej części artykułu – liczba minusów jest dużo większa niż plusów.

Picie kawy na czczo, czyli wiele potencjalnych problemów

Kawa na czczo co prawda daje poczucie sytości i sprawia, że nie chce ci się jeść, ale nie zastępuje pełnowartościowego posiłku. Doskonale wie o tym twój żołądek, który bez śniadania będzie produkował betainę HCL, a więc składnik, z którego powstaje kwas żołądkowy.

Jest on niezbędny do przeprowadzenia skutecznego procesu trawienia, jednak bez porannego posiłku doprowadzić może do nadmiernego zakwaszenia żołądka. Efektem tego będzie zgaga, a nawet ból żołądka. W dłuższej perspektywie powstawać będą bakterie Heliobacter pylori, które powodują zmianę pH i produkują nadmiar toksyn, których efektem może być powstanie wrzodów żołądka, a także innych poważnych schorzeń (w tym nowotworów!)

To głównie z tego powodu specjaliści odradzają regularne picie kawy na czczo. Na domiar złego lista problemów, jakie może spowodować taki nawyk jest jeszcze dłuższa.

  • Kawa na czczo ogranicza wchłanialność składników odżywczych, w tym bardzo istotnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, np. witamin z grupy B, witaminy D czy wartościowych minerałów, w tym żelaza oraz wapnia.
  • Wypicie kawy przed śniadaniem pobudzi, ale tylko na krótką chwilę – już po godzinie poczujesz duże zmęczenie, senność, a nawet podenerwowanie.
  • Kawa na czczo zwiększa sekrecję kortyzolu, czyli hormonu stresu. Może to prowadzić do niepokoju, obniżenia nastroju, a także większej drażliwości.
  • Zastępowanie śniadania kawą jest działaniem niepożądanym, bo uczucie sytości będzie towarzyszyło ci tylko przez jakiś czas – potem poczujesz bardzo duży głód, który może spowodować, że zjesz większą porcję lunchu czy obiadu niż zwykle. A to nie będzie korzystne dla procesu odchudzania.
  • Nadmiar kawy na czczo może powodować chorobę refluksową.

Oczywiście przyjęcie kawy na czczo raz na jakiś czas nie spowoduje u ciebie większych dolegliwości, jednak pita w nadmiarze i zbyt często, może obniżyć komfort codziennego życia. I wcale nie będzie dla ciebie wsparciem w odchudzaniu.

Dlatego też do dwóch godzin po przebudzeniu wskazane jest spożycie pełnowartościowego śniadania – nawet jeżeli jesteś na diecie i walczysz ze zbędnymi kilogramami. Bezpośrednio po konsumpcji możesz śmiało wypić filiżankę kawy.

Kawa na odchudzanie – to działa!

Nie porzucamy jednak tematu odchudzania całkowicie, dlatego że kawa – wypijana w odpowiednich ilościach i o właściwych porach – będzie dla ciebie wsparciem w spalaniu tkanki tłuszczowej! Bo choć nie jest to napój magiczny, który nagle spowoduje, że zrzucisz kilka kilogramów, jej właściwości w kontekście procesu odchudzania są nie do przecenienia.

Polecamy: Czy Brokuły są Dobre na Odchudzanie?

Z tego też względu jej główny składnik, kofeina, znajduje się w większości najskuteczniejszych spalaczy tłuszczu dostępnych na rynku. W jaki sposób pomaga nam w odchudzaniu?

Pobudza metabolizm

Najważniejszą właściwością kawy, a mówiąc dokładniej – zawartej w niej kofeiny, jest pobudzanie procesów metabolizmu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, kawa wspiera proces lipolizy i tym samym pomaga eliminować komórki tłuszczowe, a dodatkowo poprawia przemianę materii, co również nie jest bez znaczenia w kontekście odchudzania. – health.harvard.edu

kawa na czczo odchudzanie

Dzięki jej regularnemu wypijaniu możemy więc nie tylko wspomóc się w walce z nadwagą, ale również ograniczyć ryzyko otyłości, a co za tym idzie – związanych z nią chorób.

Pobudza termogenezę

Kofeina uruchamia proces termogenezy, który jest bardzo istotny w przypadku odchudzania. Na czym polega?

Termogeneza jest zaliczana do naturalnych procesów fizjologicznych i metabolicznych, a jej celem jest wytworzenie odpowiedniej ilości ciepła, aby utrzymać prawidłową temperaturę ciała. W wyniku spożycia kofeiny dochodzi do nasilonego uwalniania energii cieplnej, w wyniku czego organizm korzysta z tkanki tłuszczowej, aby pozyskać odpowiednio dużo kilokalorii.

Efekt? Stymulowanie metabolizmu, zahamowanie uczucia głodu oraz zwiększenie wydatków energetycznych.

Dodaje energii

Kofeina zawarta w kawie jest bardzo silnym stymulantem, o czym zapewne wie każdy z nas. Nie wszyscy zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że zwiększa wydzielanie wielu neuroprzekaźników, w tym dopaminy, serotoniny, adrenaliny czy noradrenaliny. Powoduje też podniesienie poziomu testosteronu i wpływa na hormon GLUT4, który pozwala szybciej ukształtować piękną sylwetkę.

Polecamy: Ogórek na Odchudzanie – Czy to działa?

Co to wszystko oznacza dla osób odchudzających się? Oczywiście więcej energii do ćwiczeń i możliwość zwiększenia wydajności organizmu w czasie treningu – a to sposób na spalenie jeszcze większej liczby kalorii.

Krótkotrwale zmniejsza apetyt

Kawa daje uczucie sytości i dzięki temu hamuje apetyt. I nawet jeżeli tylko na krótką chwilę, to jednak warto o tym wspomnieć, bo może być to sposób na sytuację kryzysową – na przykład chęć sięgnięcia po batonik.

Kiedy i jak pić kawę żeby schudnąć?

Kiedy pić kawę? Wiemy już, by raczej zrezygnować z niej na czczo, ale już po śniadaniu – jak najbardziej można! Co więcej, filiżanka aromatycznej latte czy esperesso to również świetny pomysł między posiłkami albo bezpośrednio przed treningiem – skutecznie zmotywuje cię do intensywnych ćwiczeń!

Jaką kawę pić? Oczywiście swoją ulubioną. Jeżeli jednak zależy ci na najlepszych efektach postaw na czarną, mieloną kawę, najlepiej prosto z ekspresu. I bez żadnych dodatków, szczególnie w postaci cukru, który może skutecznie zniwelować właściwości kawy, przez co nie osiągniesz należytych efektów odchudzania.

Ile kawy pić? Według specjalistów 300 mg kofeiny na dobę zwiększa wydatek energetyczny o około 80 kcal, co daje równowartość 10 minut skakania na skakance. Niedużo? Być może, ale to jednak dodatkowe wsparcie w diecie i treningu. Biorąc pod uwagę, że jedna filiżanka kawy zawiera średnio 100 mg kofeiny, wystarczą trzy szklanki dziennie, aby uzyskać odpowiedni efekt. Wszystko jednak zależy od tego, ile kofeiny zawiera kawa – zapoznaj się więc z ulotką, bo tylko dzięki temu uda ci się wybrać odpowiedni produkt i ustalić najlepszą dla siebie “dietę” kawową.

Podsumowując

Kawa na czczo nie jest najlepszym pomysłem, za to spożywanie jej na co dzień, po śniadaniu i przed treningiem wręcz odwrotnie. Oczywiście nie jest to coś, co zastąpi ci dietę lub aktywność, ale na pewno wspomoże w spaleniu zbędnej tkanki tłuszczowej, pozwoli uniknąć otyłości czy efektu jojo.

Pij więc kawę, ale z rozwagą – maksymalnie 4 filiżanki dziennie, bo nadmiar kofeiny może poważnie zaszkodzić twojemu organizmowi! A jeżeli nie lubisz jej smaku, postaw na suplementy zawierające kofeinę, które dadzą podobny, a nawet lepszy efekt.

(Visited 33 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *