Jak powinna wyglądać dieta przyspieszająca metabolizm?

Dieta przyspieszająca metabolizm może być rozwiązaniem problemów wszystkich tych osób, które pomimo spożywania pełnowartościowych i niskokalorycznych produktów nie są w stanie zgubić zbędnych kilogramów. Przyczyną takiego stanu rzeczy bywa często zła przemiana materii. Co jeść i jakich zasad przestrzegać, aby znowu cieszyć się prawidłowym metabolizmem i poradzić sobie z nadwagą?

Jaka dieta jest najlepsza na przyspieszenie metabolizmu?

Istnieją liczne, gotowe diety przyspieszające metabolizm, jednak w pierwszej kolejności warto poznać ich najważniejsze zasady, które pozwolą ci przywrócić prawidłową przemianę materii.

Polecamy: Czym jest tapioka? Ile ma kalorii i jak działa na odchudzanie?

Oczywiście najważniejsze jest spożywanie odpowiednio wyselekcjonowanych produktów, o których powiemy za chwilę – jest to bowiem tylko jeden z czynników, który pozwoli ci przyspieszyć metabolizm.

Oprócz tego bardzo istotne w diecie jest również:

  • dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki energii, która będzie adekwatna do aktywności fizycznej oraz trybu życia – jej zbyt małe ilości mogą spowolnić przemianę materii i doprowadzić do nadwagi nawet w sytuacji, gdy spożywasz niskokaloryczne potrawy;
  • regularne spożywanie dań – dzięki ich niewielkiej objętości, a także stosunkowo krótkim odstępom między kolejnymi posiłkami metabolizm zostanie znacznie przyspieszony;
  • spożywanie pełnowartościowych śniadań, które składać się będą ze zdrowych produktów o odpowiedniej kaloryczności – zapewni to nie tylko zastrzyk energii na cały dzień, ale będzie także znakomitym sposobem na pobudzenie przemiany materii;
  • picie odpowiedniej ilości wody – powinna być ona dostosowana do wagi oraz trybu życia, a jej spożycie należy rozłożyć równomiernie na cały dzień;
  • unikanie wszelkiego rodzaju produktów wielokrotnie przetworzonych, bogatych w niezdrowe tłuszcze (szczególnie fast-foodów), a także alkoholu, którego spożywanie uniemożliwi osiągnięcie satysfakcjonujących efektów.

Co więcej, wielu specjalistów jest zdania, że zdrowa dieta na przyspieszenie metabolizmu powinna składać się z 3 faz. Mowa tutaj o:

  • fazie 1, która obejmuje poniedziałek i wtorek – polega na spożywaniu przede wszystkim białka, owoców, warzyw i różnego rodzaju ziaren bogatych w minerały oraz witaminy, co usprawni pracę jelit i pozwoli na wydzielanie większych ilości enzymów trawiennych;
  • fazie 2, która obejmuje środę i czwartek – powinna opierać się niemal wyłącznie na warzywach oraz produktach białkowych, co pozwoli z jednej strony odblokować zgromadzone w organizmie zapasy tłuszczu, a z drugiej usprawni pracę wątroby, trzustki oraz pęcherzyka żółciowego;
  • fazie 3, która obejmuje piątek, sobotę i niedzielę – do diety opartej na warzywach, owocach i ziarnach można dołączyć zdrowe tłuszcze, a jej podstawowym celem jest spalenie zbędnych kilogramów.

Każda faza powinna opierać się nie tylko na odpowiednio zbilansowanych posiłkach, ale również aktywności fizycznej. Zaleca się przede wszystkim jogging, jogę, treningi siłowe oraz wykonywanie ćwiczeń relaksujących. Bez tego efekty diety na przyspieszenie metabolizmu nie będą wystarczająco satysfakcjonujące.

Polecamy: Błonnik witalny odchudza! Sprawdź jak go stosować

Zaprezentowana tu metoda to doskonały sposób na usprawnienie procesów przemiany materii i zgubienie zbędnych kilogramów, jednak wymaga samozaparcia i kontroli. Wszelkie odstępstwa od ogólnych zasad diety mogą wpłynąć negatywnie na efekt końcowy, który – w przypadku respektowania wszelkich wytycznych – przyjdzie już po miesiącu i pozwoli zrzucić nawet 8 kg.

Dlaczego odpowiedni metabolizm jest tak istotny?

Po co to wszystko i dlaczego metabolizm jest aż tak istotny? Odpowiedź na to pytanie pozwoli ci zyskać wiedzę nie tylko na temat właściwego odżywiania, ale także zdrowego trybu życia, na który wpływ ma również przemiana materii.

Metabolizm to wiele mechanizmów związanych ze spożywaniem, trawieniem oraz wydalaniem pokarmu. Zachodzące w jego wyniku procesy pozwalają z jednej strony pozyskiwać energię ze składników odżywczych znajdujących się w spożywanych produktach, a z drugiej – wykorzystywać ją do budowy makrocząsteczek i zachowania istotnych funkcji życiowych.

Nieprawidłowa przemiana materii może prowadzić nie tylko do problemów z wagą i sylwetką, ale również pogorszenia się stanu zdrowia, a nawet chorób. Specjalistyczne badania informują między innymi o większym ryzyku wystąpienia cukrzycy typu 2 czy zaburzeń lipidowych w wątrobie ( 1). Dlatego też kontrolowanie metabolizmu jest tak istotne i pomogą w tym z jednej strony dieta, a z drugiej aktywność fizyczna.

Co jeść żeby szybciej chudnąć?

Podstawą każdej diety na metabolizm jest białko. Nie tylko przyspiesza ono przemianę materii, ale również wspomaga spalanie zbędnych kilogramów i umożliwia szybsze budowanie masy mięśniowej. Do jego najlepszych źródeł zaliczamy:

  • chude mięso
  • jaja
  • ryby
  • produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu (jogurty naturalne i maślanki)

Oprócz tego warto spożywać duże ilości warzyw i owoców, wartościowe ziarna, np. słonecznik, pestki dyni, siemię lniane czy nasiona chia. Nie można zapominać również o odpowiednim nawodnieniu organizmu – nie tylko przyspieszy to metabolizm, ale również przyczyni się do usuwania nadmiaru toksyn, które mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Polecamy: Jak kurkuma wpływa na odchudzanie?

Oprócz tego istnieją konkretne produkty, które warto włączyć do diety na metabolizm. Do tych najważniejszych zaliczamy:

  • ostre warzywa (np. papryka) i przyprawy, które zawierają duże ilości kapsaicyny aktywującej procesy termogenezy – dzięki nim nie tylko poprawisz trawienie, ale również szybciej spalisz zbędny tłuszcz;
  • zieloną herbatę, która zawiera teinę oraz katechiny podkręcające metabolizm i pozwalające na efektywniejsze pobieranie energii z tkanki tłuszczowej;
  • imbir, który pobudza organizm do spalania tłuszczu, wykazując podobne właściwości do ostrych przypraw;
  • pokrzywę, która działa moczopędnie i ułatwia wydalenie z organizmu toksyn;
  • mniszek lekarski, dzięki któremu zmniejszy się ilość przyswajanych przez organizm tłuszczów, co również pozytywnie wpłynie na przemianę materii i spalanie tłuszczu.

Jak poprawić spalanie kalorii?

Dieta to nie wszystko, co pozwoli ci usprawnić procesy metabolizmu w organizmie. Niezwykle istotna okazuje się wspomniana wcześniej aktywność fizyczna, bez której nie osiągniesz upragnionych efektów.

Co więcej, powinieneś zadbać także o odpowiednią ilość snu oraz ograniczenie stresu – wszystko to pozwoli zwiększyć skuteczność diety.

Przykładowy jadłospis

PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątekSobotaNiedziela
I śniadanieKanapki z warzywami na pełnoziarnistym chlebiePłatki owsiane z owocami2 ugotowane jajka, łosoś wędzony i dowolne warzywaKanapki z chleba razowego z jajkiemSałatka z wędzoną makrelą2 jajka sadzone + szklanka dowolnych warzywSałatka warzywna z wędliną + 2 kromki chleba razowego
II śniadaniePomarańczaJogurt naturalnySzklanka kiszonej kapustyOwsianka z owocami2 kabanosy z kurczaka3 ciastka słonecznikowe2 wafle ryżowe + guacamole
ObiadDorsz z gotowanymi brokułamiFilet z kurczaka z kaszą gryczaną + dowolne warzywaZupa brokułowaZupa ogórkowaPieczony łosoś w sosie chrzanowym z ryżemSmażony filet z indyka + frytki z warzywZupa tajska z kurczakiem i mleczkiem kokosowym
KolacjaOwsianka z imbiremSałatka warzywnaKanapki z ogórkiem i pomidorem

 

Pełnoziarnisty tost z pieczarkami i serem mozzarellaTwarożek z rzodkiewką i ogórkiem + kromka chleba razowegoSałatka z makreliSałatka z łososiem i mango

 

Podsumowanie

Dieta na przyspieszenie metabolizmu stanowi wyzwanie, jednak stosowanie się do jej zasad, a także uprawianie sportu pozwoli ci osiągnąć doskonały efekt. Dzięki temu nie tylko spalisz zbędny tłuszcz i osiągniesz wymarzoną sylwetkę, ale również zyskasz lepsze samopoczucie i unikniesz wielu chorób, jakie wiążą się z niewłaściwą przemianą materii.


Źródło:

  1. Heindel, J. J., Blumberg, B., Cave, M., Machtinger, R., Mantovani, A., Mendez, M. A., Nadal, A., Palanza, P., Panzica, G., Sargis, R., Vandenberg, L. N., & Vom Saal, F. (2017). Metabolism disrupting chemicals and metabolic disorders. Reproductive toxicology (Elmsford, N.Y.), 68, 3–33. https://doi.org/10.1016/j.reprotox.2016.10.001

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *