Ciecierzyca, a odchudzanie – czy cieciorka tuczy?

Ciecierzyca należy do grupy roślin strączkowych, które charakteryzują się wysoką zawartością białka. To, niezwykle cenne warzywo, znajduje coraz większe rzesze zwolenników, oferując nieskończone możliwości kulinarne. Ale co w przypadku odchudzających się? Czy cieciorka tuczy? A może przeciwnie – ciecierzyca jest dobra na odchudzanie. Sprawdzamy.

Rośliny strączkowe pozwalają na przygotowanie rozmaitych potraw – od zup i sałatek, poprzez dania główne po desery. Ich niewątpliwą zaletą jest szybkie zapewnienie uczucia sytości, a także wysoka zawartość białka. Ciecierzyca spożywana w rozsądnych ilościach stanowi doskonały element zdrowej diety, na co jednak zwrócić uwagę, by nie skończyć z nadmiarem tkanki tłuszczowej?

Ciecierzyca kcal

Ciecierzyca to warzywo stosunkowo kaloryczne – w 100 gramach ugotowanych ziaren cieciorki znajduje się ok. 160 kcal. Dzięki temu stanowi ona doskonały sposób na dostarczenie organizmowi zdrowej porcji energii.

Jednocześnie spożywanie ciecierzycy w zbyt dużych ilościach może przyczynić się do pojawienia się nadwyżki kalorycznej w naszej diecie. Do gotowania na bazie strączków należy zatem podejść z rozwagą. W przeciwnym razie może się okazać, że ciecierzyca na odchudzanie nie zadziała dobrze – utuczy nas zamiast wesprzeć proces utraty wagi.

Ciecierzyca wartości odżywcze

Ciecierzyca stanowi bardzo dobre źródło białka. W ugotowanych ziarnach tych strączków znajdziemy aż 9 gramów protein! Z tego względu cieciorka to znakomity sposób na zapewnienie odpowiedniej podaży białek w diecie osób odżywiających się bezmięsnie – wegetarian i wegan. Podobnie, jak soja, fasola czy groch, ciecierzyca dostarcza niezbędnych aminokwasów i pozwala na budowanie masy mięśniowej osobom trenującym fizycznie.

Poza białkiem, ciecierzyca zawiera także nienasycone kwasy tłuszczowe i węglowodany złożone. Odpowiednia podaż tych związków w diecie sprzyja zrzucaniu zbędnych kilogramów i sprawia, że ciecierzyca jest dobrym sposobem na odchudzanie.

Polecamy: Pestki słonecznika a odchudzanie – czy słonecznik tuczy?

W złotych ziarnach znajdziemy także mnóstwo cennych minerałów, jak potas, sód, magnez, miedź, selen, wapń, żelazo czy fosfor. Są także wartościowym źródłem witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego) oraz witaminy A i C.

Cieciorka to również bogactwo błonnika pokarmowego, dzięki któremu organizm łatwiej radzi sobie z usuwaniem zbędnych produktów przemiany materii, które mogą zalegać w jelitach. To kolejny argument na to, że ciecierzyca na odchudzanie nadaje się świetnie.

Ciecierzyca właściwości

Jak widać powyżej, w tym niezwykłym warzywie kryje się całe mnóstwo cennych substancji. Dzięki temu ciecierzyca bardzo pozytywnie oddziałuje na nasz organizm.

Duża zawartość błonnika sprawia, że systematyczne spożywanie cieciorki wspiera przewód pokarmowy i pozwala redukować zaparcia. Frakcja nierozpuszczalna błonnika działa „wymiatająco” na niestrawione resztki pokarmowe, oczyszczając jelita i ułatwiając wypróżnianie.

Opisane powyżej węglowodany złożone, w przeciwieństwie do swoich prostych odpowiedników, nie powodują nagłego skoku poziomu glukozy we krwi. Z tego względu osoby spożywające ciecierzycę cieszą się lepszym balansem pomiędzy glukozą i insuliną. Zmniejsza to zagrożenie wystąpienia cukrzycy czy insulinooporności, a także otyłości.

Warto podkreślić także fakt, że ciecierzyca pomaga również zmniejszyć poziom szkodliwego cholesterolu LDL, co także ma niebagatelny wpływ na odchudzanie.

Polecamy: Czy ocet jabłkowy działa na odchudzanie? Efekty regularnego picia octu jabłkowego!

Z uwagi na zawartość witaminy K warzywo pośrednio wspiera układ krwionośny i procesy krzepnięcia krwi. Ma to spore znaczenie także w trakcie miesiączki, dlatego warto wówczas spożywać cieciorkę. Witamina K odgrywa bardzo istotną rolę w gospodarce wapniowej, przeciwdziałając osteoporozie. Wykazuje także działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe.

Nie zapominajmy również o tym, że jako cenne źródło białka, ciecierzyca pomaga w procesie regeneracji i budowy masy mięśniowej, co jest niezwykle ważne na przykład w przypadku osób ćwiczących, a odżywiających się wyłącznie roślinnie.

Jak wygląda cieciorka

Ciecierzyca to żółte ziarna o przekroju około 6 milimetrów, które w surowej formie są suche i twarde.

Przygotowanie jej tak, by była dobrze strawna i smaczna wymaga namoczenia ziaren w wodzie, najlepiej na kilka godzin. Po tym czasie cieciorkę należy porządnie wypłukać i ugotować do miękkości.

Na bazie ciecierzycy przygotować można przeróżne potrawy – od humusu, poprzez zupy, po kremy.

Czy ciecierzyca odchudza?

Tak, jak wspomnieliśmy, cieciorka jest dość kaloryczną potrawą, ale nie oznacza to, że nie mogą jej spożywać osoby na diecie redukcyjnej. Wprost przeciwnie – ciecierzyca świetnie nadaje się na odchudzanie!

Ważne

Z uwagi na obecność błonnika ciecierzyca wspomaga układ pokarmowy i przyspiesza usuwanie resztek metabolicznych.

Co więcej, zawartość węglowodanów złożonych sprawia, że po spożyciu cieciorki energia w organizmie uwalnia się w sposób stopniowy, a my na dłużej zachowujemy dobrą wydolność.

Niski indeks glikemicznym powoduje, że jedzenie ciecierzycy nie wywołuje nagłego skoku glukozy we krwi i nie napędza zaburzeń równowagi insulinowej.

ciecierzyca

Ciecierzyca jest także niezwykle sycąca – już niewielka ilość tych cennych ziaren pomaga zaspokoić głód i zapewnia energię na wiele godzin.

Wszystko to sprawia, że tak, można powiedzieć, że ciecierzyca odchudza – gdy stosowana jest w sposób rozsądny i spożywana w odpowiednich ilościach.

Jak jeść hummus, by schudnąć?

Humus jest rodzajem warzywnego „pasztetu” przygotowywanego na bazie ciecierzycy oraz pasty tahini. Tahini z kolei przyrządza się z ziaren sezamu.

Dobrej jakości humus zawiera wyselekcjonowane, ugotowane ziarna cieciorki, doskonałe tahini, oliwę z oliwek i przyprawy. Wszelkie sztuczne dodatki – aromaty, barwniki czy konserwanty – czynią go bezwartościowym dla naszego zdrowia.

A szkoda, bowiem właściwości zdrowotnych pasta ta ma wiele. Wspomnieliśmy już o dobroczynnym wpływie ciecierzycy na ludzki organizm. Dodając do tego właściwości oliwy z oliwek oraz sezamu, zyskujemy niezwykle pożywną potrawę, która dostarcza nam nie tylko białek, węglowodanów złożonych i tłuszczów, ale również witamin i minerałów.

Jak jeść humus, by schudnąć? Najprostsza odpowiedź na to pytanie to: z umiarem.

Pasta z cieciorki nie sprawi, że utyjemy, jeśli będziemy ją spożywać w rozsądnych ilościach oraz z odpowiednimi dodatkami. Najlepiej, gdy połączymy ją z warzywami, czyniąc z humusu rodzaj gęstego sosu. Wówczas dostarczymy sobie samych dobroczynnych substancji i minerałów, a ciecierzyca w tej formie wspomoże odchudzanie.

Polecamy: Czy kawa z mlekiem tuczy? Skutki picia kawy z mlekiem

Doskonałym sposobem zastosowania humusu do wsparcia odchudzania jest także potraktowanie go jako sosu do sałatek. Sprawi, że nasycą nas na znacznie dłużej i dostarczą porcji cennych białek, których próżno szukać w tradycyjnych jarzynach sałatkowych.

Humusem można także smarować pieczywo – pamiętajmy jednak, by był to pełnoziarnisty chleb, nie zaś białe, „nadmuchane” bułki.

O czym należy jeszcze pamiętać jedząc humus, by schudnąć? Bardzo istotna jest nie tylko ilość i sposób łączenia pasty w diecie, ale także pora jej spożywania. Ciecierzyca trawi się stosunkowo długo, z tego względu nie powinno się jej jeść na kolację. Najlepiej, gdy stanowi ona posiłek śniadaniowy bądź spożywana jest w porze obiadowej. Układ trawienny będzie mógł sobie wówczas poradzić z rozłożeniem cieciorki, a organizm zyska energię i uczucie sytości na cały dzień, co ograniczy potrzebę podjadania. W ten sposób ciecierzyca stanie się wspaniałym sposobem na odchudzanie.

Ciecierzyca to niezwykle cenny produkt, którego nie powinno zabraknąć w żadnej kuchni. Bez względu na to, czy stosujemy dietę roślinną, czy odżywiamy się tradycyjnie, warto skorzystać z właściwości tego strączka. Ciecierzyca spożywana regularnie pozwoli nie tylko wzmocnić organizm, ale także może być stosowana na odchudzanie.

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *