Czy Brokuły są Dobre na Odchudzanie?

Brokuły to zielone warzywa należące do rodziny kapustnych. Cenione są za uniwersalność – doskonale dopełniają smak większości dań wytrawnych.

Ale brokuły warto włączyć do jadłospisu nie tylko ze względu na smak i aromat, lecz przede wszystkim z uwagi na bogactwo składników odżywczych, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz okazują się pomocne w profilaktyce antynowotworowej.

Brokuły nie tylko poprawiają nasze zdrowie, ale dodatkowo wspierają odchudzanie. Zobacz, dlaczego warto spożywać brokuły i jak dzięki nim zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Właściwości zdrowotne brokułów

Brokuły zaliczane są do grupy warzyw charakteryzujących się największą zawartością składników odżywczych, których na co dzień potrzebuje każdy organizm. Spośród wszystkich warzyw brokuły zawierają największą ilość sulforafanu – związku, który przez wielu uznawany jest za naturalne remedium na raka.

Sulforafan to flawonoid działający ochronnie w każdym stadium rozwoju nowotworu. Ponadto związek ten przeciwdziała uszkodzeniom DNA oraz chroni przed wystąpieniem chorób układu sercowo-naczyniowego.

Warto wiedzieć, że obróbka termiczna brokułów powoduje utratę cennego związku, jakim jest sulforafan. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie brokułów na surowo lub gotowanych na parze. Jednak w takim przypadku należy pamiętać, by warzyw nie gotować dłużej niż 5 minut.

Zalety brokułów nie sprowadzają się jednak wyłącznie do profilaktyki antynowotworowej. Warzywo wykazuje także właściwości antybakteryjne oraz przeciwzapalne. Regularne spożywanie tych zielonych warzyw korzystnie wpłynie na działanie układu pokarmowego.

Brokuły zawierają całą gamę składników odżywczych (w tym wspomniany wcześniej sulforafan), które przyczyniają się do leczenia zakażenia bakterią Helicobacter pylori. Dzięki temu warzywo pomaga chronić żołądek oraz dwunastnicę przed wystąpieniem wrzodów.

Brokuły mają pozytywny wpływ na działanie układu krążenia. Zawarty w warzywach potas obniża ciśnienie krwi. Z kolei witamina C oraz witaminy z grupy B uszczelniają ściany naczyń krwionośnych. Oprócz tego, zawarta w brokułach witamina K wpływa na prawidłową krzepliwość krwi.

Jak przestawiają się wartości odżywcze tego warzywa? 100 g gotowanego brokułu zawiera jedynie 35 kalorii, dzięki czemu warzywo to jest często stosowanie w diecie odchudzającej.

Jak zostało wcześniej wspomniane – brokuły są źródłem wielu cennych witamin, soli mineralnych oraz innych składników odżywczych, wspierających prawidłowe działanie organizmu. W 100 g gotowanego brokułu znajdziemy 293 mg potasu, 65 mg witaminy C, 40 mg wapnia oraz 108 mcg kwasu foliowego. Oprócz tego warzywa zawierają fosfor, żelazo, mangan oraz chrom.

Mając na uwadze wartości odżywcze brokułów musimy pamiętać także o dużej zawartości błonnika, który zapewnia uczucie sytości i wspomaga odchudzanie.

W jaki sposób brokuły wspierają odchudzanie?

Brokuły to zdrowe i smaczne warzywa, które warto na stałe włączyć do diety, szczególnie jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy i zachować zdrowie na długie lata.

Sprawdź: Czy szparagi wspomagają odchudzanie?

Brokuły okazują się pomocne w odchudzaniu z uwagi na niewielką ilość kalorii. 100 g gotowanych brokułów pokryje w całości nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C oraz K. Taka ilość brokułów sprawi również, że będziemy znacznie dłużej odczuwali sytość. Przygotowanie dania z brokułami, cebulą, czosnkiem oraz dodatkiem tłuszczu z pewnością zwiększy kaloryczność całej potrawy, ale nadal będzie to wersja dietetyczna.

Brokuły warto jeść również z uwagi na zawarty w nich błonnik pokarmowy, który pozytywnie wpływa na proces trawienia, wywołuje uczucie sytości, zmniejsza łaknienie oraz pomaga utrzymać na wodzy żądzę podjadania. Ponadto brokuły zawierają sporą ilość wody, która również hamuje łaknienie.

Brokuły są doskonałe dla zdrowia i smukłej sylwetki ponieważ zawierają duże ilości ważnych składników odżywczych. Jednym z nich jest np. wapń, który hamuje proces tworzenia komórek lipidowych oraz wspiera rozbijanie nagromadzonych zapasów tłuszczu.

Czy warto przejść na dietę brokułową?

Monodiety, których ideą jest spożywanie w głównej mierze jednego produktu, cieszą się dużym zainteresowaniem, chociaż eksperci są zdania, że tego typu sposób odżywiania może prowadzić do niedoboru ważnych składników. Zamiast spożywania tylko i wyłącznie brokułów, warto włączyć je na stałe do diety, tak aby warzywa te codziennie gościły na naszych talerzach.

Czy warto? Z pewnością wyjdzie nam to na zdrowie, bowiem – jak wspomnieliśmy wcześniej – brokuły są warzywem o najsilniejszych właściwościach przeciwnowotworowych. Zawarty w brokułach sulforafan oraz przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, prowadzą do rozpadu komórek rakowych, i co ważne – przeciwdziałają ich dalszemu rozwojowi. Dietą wzbogaconą o brokuły powinny stosować w szczególności kobiety, które są obciążone genetycznie ryzykiem raka piersi.

Dieta brokułowa pomaga obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu we krwi oraz dostarcza solidną dawkę kwasu foliowego, który jest potrzebny kobietom w ciąży, gdyż przyczynia się do prawidłowego rozwoju płodu.

Ponadto brokuły są źródłem chromu. Pierwiastek dodawany jest często do suplementów diety na odchudzanie. Okazuje się bowiem, że składnik ten hamuje apetyt, szczególnie na słodycze, które są źródłem wyłącznie pustych kalorii i nie wnoszą do organizmu niczego, poza cukrem. Chrom stabilizuje poziom cukru we krwi, a do tego wspiera spalanie węglowodanów oraz tłuszczów.

Niedobór chromu w diecie powoduje wzrost apetytu i szczególne zainteresowane słodkimi przekąskami. Brokuły są zatem dobrym sposobem, by zapewnić sobie optymalną dawkę chromu i tym samu zredukować potrzebę sięgania po słodkie przekąski.

Stosowanie diety brokułowej jest proste. Wystarczy dodawać brokuły do różnych dań spożywanych w ciągu dnia przez okres co najmniej 5 dni. Po tym czasie z pewnością zauważymy różnicę nie tylko w obwodzie talii, ale także w samopoczuciu.

Brokuły na odchudzanie – przepisy

Wiele osób zraża się do jedzenia tych zielonych warzyw, co jest wynikiem ich niewłaściwego przygotowania. Serwując potrawy zawierające brokuły, warto dodawać do nich przyprawy, które przyczynią się do poprawy smaku i aromatu.

Makaron z brokułami i kurczakiem

Jednym z popularniejszych sposobów na wykorzystanie brokułów jest podawanie ich w towarzystwie makaronu, kurczaka oraz sosu. Niestety tego typu danie przygotowane z dodatkiem białego makaronu oraz gęstej zalewy z 36-procentowej śmietany nie będzie dobrym pomysłem, jeśli na względzie mamy zrzucenie zbędnych kilogramów.

Brokuły w towarzystwie kurczaka smakują wyśmienicie, ale zamiast tłustej śmietanki i białego makaronu warto wypróbować jogurt naturalny oraz makaron razowy.

Sałatka jarzynowa z brokułami

Każdy z pewnością kojarzy popularną sałatkę jarzynową, która często gości na polskich stołach, szczególnie w okresie świąt oraz różnego rodzaju imprez. Do przygotowania takiej sałatki zazwyczaj wykorzystujemy gotowane ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, jajka, a także cebulę, groszek i kukurydzę. Sałatkę jarzynową warto wzbogacić również o gotowane różyczki kalafiora, co nie tylko podniesie walory odżywcze i smakowe sałatki, ale również wpłynie pozytywnie na naszą sylwetkę.

Zupa krem z brokułów

Brokuł to jedno z warzyw, które doskonale sprawdza się w zupach typu krem. Potrawy te nie tylko kuszą wyglądem oraz intensywnie zielonym kolorem, ale przede wszystkim wspaniale smakują. Przygotowanie zupy z brokułów jest niezwykle proste. Aby danie to było bardziej dietetyczne, możemy ugotować je na wywarze warzywnym, bez dodatku mięsa. Po zakończeniu gotowania zupę można zabielić jogurtem naturalnym zamiast śmietany.

Oto dlaczego warto jeść brokuły!

Brokuły to warzywa uważane za jedne z najzdrowszych na świecie. Nie dziwi zatem fakt, że zaliczane są do super-foods, czyli grupy żywności wykazującej szczególne prozdrowotne właściwości. Mimo to warzywa te nadal zbyt rzadko goszczą w naszym jadłospisie. Warto więc zmienić ten stan i włączyć do menu chociaż niewielką ilość brokułów.

Brokuły mogą okazać się niezwykle pomocne na raka, gdyż zawierają cenny sulforafan, który pomaga rozbijać komórki nowotworowe oraz zapobiega ich rozwojowi. Warto jednak pamiętać, że długi czas gotowania redukuje zawartość tej substancji w warzywach. Dlatego brokuły należy gotować nie dłużej niż 5 minut – najlepiej na parze.

Brokuły przyczyniają się do zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu, zmniejszają stany zapalne, hamują procesy starzenia się organizmu, wpływają na zdrowie układu sercowo-naczyniowego, wspierają proces detoksykacji. Warzywa te cieszą się uznaniem osób, którym zależy na utrzymaniu szczupłej sylwetki. Brokuły pomagają hamować apetyt oraz utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi, a do tego doskonale pasują do wielu kombinacji smakowych. Warto zatem zafundować sobie dawkę zdrowia częściej sięgając po brokuły.

Czytaj dalej: Rukola na Odchudzanie – Fakt czy Mit?

(Visited 34 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *